Flammepunktet for olie?
Flammepunktet for olie er den laveste temperatur, hvor en olieprøve udvikler tilstrækkelige dampe under specificerede forhold til, at luftdampblandingen over prøven antændes for første gang uden at fortsætte med at brænde bagefter.
Hvis olie-luft-blandingen brænder i mindst fem sekunder eller længere, kaldes dette olieens omdrejningspunkt. Brændpunktet er normalt kun få grader Celsius over flammepunktet.
Flammepunktet alene er ikke et tilstrækkeligt kvalitetsegenskab ved olie og tillader heller ikke konklusioner om oliens egnethed. Det drages heller ikke nogen konklusioner om olieforbruget i forbrændingsmotorer ud fra dette.
Hvordan bestemmes olieens flammepunkt?
Da flammepunktet er en vigtig konstant for alle slags smøremidler, testes hver olie med hensyn til dens flammepunkt. Flammepunktet bidrager væsentligt til anvendelsesområdet for et smøremiddel. Naturligvis kan der ikke anvendes olie med et flammepunkt på 150 ° C i et system, hvor peak temperaturer på over 150 ° C nås. Risikoen for brand og eksplosion ville være for høj.
Olier med et flammepunkt over 79 ° C bestemmes i henhold til ISO 2592 i en åben digel ifølge Cleveland. Olier med et lavere flammepunkt bestemmes i lukkede digler ifølge Abel-Pensky (DIN 51755) eller Pensky-Martens (DIN 51758). De standardiserede testprocedurer sikrer konstante grundlæggende krav og omgivende forhold. Således er flammepunkterne for forskellige olier godt sammenlignelige.
Hvornår er flammepunktet for olie nået?
Hver olie har et andet flammepunkt. Afhængig af applikationen kan det også være nødvendigt med et bestemt flammepunkt. Grundlæggende kan det siges, at flammepunktet for paraffinbaserede olier med en densitet mellem 860 og 890 kg * m-3 er mellem 200 og 280 ° C. For naphthenbaserede olier med en densitet mellem 890 og 960 kg * m-3 flammepunkter på 235 ° C og lavere nås.
I tilfælde af motorolier til personbiler opnås normalt flammepunkter på 200 ° C til 270 ° C. Motorolierne i ADDINOL har et flammepunkt på mere end 200 ° C.
Nogle specielle olier til industrielle anvendelser kan nå flammepunkter over 300 ° C.
Hvorfor falder olieens flammepunkt undertiden under brug?
Især i forbrændingsmotorer kan olien blandes med brændstof efter længere tids brug, hvilket resulterer i oliefortynding. Indtrængen af fremmede stoffer, brændstof eller vand er også grunden til, at flammepunktet for andre olier kan falde. Hvis flammepunktet for olieprøven falder til under 150 ° C, skal olien skiftes for at mindske risikoen for brand.
Flammepunkts sammenligning mellem fedt og olie
I modsætning til olie er bestemmelsen af flammepunktet ikke så vigtig for smøring af fedt. I tilfælde af fedt er faldpunktet en af de vigtigste egenskaber. Faldpunktet er den temperatur, hvor fedtet begynder at lække. Dette betyder, at fortykningsmidlet ikke længere kan binde olien og fedtet flydende. Når faldpunktet for et smørefedt er nået, kan det ikke længere opretholde smørefilmen som ønsket. Fedt ved høje temperaturer kan nå faldpunkter på ca. 300 ° C.
Flammepunkt for 2-takts motorolie
Da mange totaktsolier forbrændes som et resultat af blandet smøring i motorrummet sammen med brændstoffet, er flammepunkterne for 2-taktsolier normalt lavere end flammepunkterne for normale motorolier til biler. Flammepunktet for nogle totaktsolier er ca. 130 ° C.
Der findes dog også 2-taktsolier uden forblandingskomponenter med et højere flammepunkt. Især til racermotorcykler er flammepunktet for olien en kvalitetsfunktion, da olien brænder langsommere, og tilsætningsstofferne beskytter motoren længere. ADDINOL POLE POSITION HIGH SPEED 2T har bevist sig til brug i racing motorcykler. Flammepunktet er mindst 270 ° C.
Eksempler på smøremidler ved høj temperatur fra ADDINOL
ADDINOL tilbyder mange specielle olier, der har et særligt højt flammepunkt for at modstå høje temperaturforhold. Vi har samlet nogle eksempler på vores olier med deres tilknyttede flammepunkter, herunder olier til applikationer ved høje temperaturer.
ADDINOL oil | Flash point | Application |
ADDINOL SUPER 2T MZ 406 | >135 °C | Oil for two-stroke engines |
ADDINOL HEAT TRANSFER OIL XW 15 HT | 200 °C | Heat transfer medium |
ADDINOL SUPER LIGHT 0540 | >235 °C | Engine oil for passenger cars |
ADDINOL POLE POSITION HIGH SPEED 2T | >270 °C | Oil for two-stroke engines without premix components |
ADDINOL CLIPTEC XHS 150 HT | >280 °C | Chain lubricant for high temperature applications |
ADDINOL SPECIAL OIL XH 220 A | >285 °C | Lubrication of conveyor technology in high-temperature plants |
ADDINOL ECOSHIELD HF-FR 68 | 298 °C | Hydraulic oil for high temperature applications |