Automatiske transmissionsvæsker fra ADDINOL

Forkortelsen ATF står for "Automatic Transmission Fluid". ATF-olierne er specielt tilpasset kravene til moderne automatiske transmissioner og er resultatet af intensiv forskning. ATF'erne fra ADDINOL scorer med deres høje ydeevne, modstandsdygtighed, slid og korrosionsbeskyttelse samt brændstofbesparende kraftoverførsel.

Vores væsker til automatisk transmission

ADDINOL ATF CVT

Specifikationer / godkendelser:

Ford Mercon C

opfylder kravene:
Hyundai SP-III, KIA SP-III, Mitsubishi SP-III, VW G 052 180, VW G 052 516, Ford WSS-M2C928-A, BMW EZL 799, Chrysler Mopar CVTF +4, Mitsubishi CVTF J1, Honda HMMF, Dodge / Jeep NS-2, Dodge / Jeep CVTF +4, Toyota TC, Subaru NS-2, GM DEX-CVT, Nissan NS-2, Suzuki TC + mange andre specifikationer

ADDINOL ATF DCT

Specifikationer / godkendelser:

opfylder kravene:
Ford WSS-M2C936-A, Fiat 9.55550-MZ6, Audi/VW/Seat/Skoda G 052 182, VW G 052 512, Audi/VW G 052 529, Ford WSS-M2C200-D2, Volvo 1161838, Porsche 999 917 080 00, BMW MTF-LT-5, Mitsubishi SSTF-1, MB release 236.21 (001 989 85 03), VW G 055 529, Renault 77 11 428 122 + mange andre specifikationer

ADDINOL ATF XN HD

Specifikationer / godkendelser:

opfylder kravene:
Volvo 97341 (AT 101), MAN 339 V2, MB 236.9, Voith H55.6335.XX (G607), ZF TE-ML 14C, MAN 339 Z3, MAN 339 Z12, Voith 150.014524, ZF TE-ML 20C

ADDINOL ATF XN 2

Specifications / Approvals:

meets the requirements:
Allison C3, Allison C4, Caterpillar TO-2, MAN 339 V1, MAN 339 Z1, MB 236.1, MB 236.7, ZF TE-ML 04D, ZF TE-ML 14A, ZF TE-ML 17C, GM Dexron II D, Volvo 97340, MB 236.6, Voith H55.6335.XX (G607), Renk DOROMAT, Ford ESP-M2C138-CJ, Ford ESP-M2C-166-H, Ford ESD-M2C186-A + numerous other specifications

ADDINOL ATF XN 3

Specifikationer / godkendelser:

opfylder kravene:
Allison C4, Caterpillar TO-2, MAN 339 V1, MAN 339 Z1, MB 236.1, MB 236.5, ZF TE-ML 04D, ZF TE-ML 11B, ZF TE-ML 14A, Volvo 97340, Ford Mercon, MB 236.9, Voith H55.6335.XX (G607), Chrysler Mopar ATF +3, Ford ESP-M2C138-CJ, Ford ESP-M2C-166-H, Ford ESD-M2C186-A + mange andre specifikationer

ADDINOL ATF XN 5

Specifications / Approvals:

meets the requirements:
Allison C4, MAN 339 Z2, MB 236.1, MB 236.2, MB 236.7, ZF TE-ML 04D, ZF TE-ML 14B, ZF TE-ML 16L, Allison TES-295, VW G 055 025, VW G 052 162, BMW ETL-7045E, BMW LA 2634, BMW LT 71141, Volvo 97340, Volvo 97341 (AT 101), Ford Mercon V, Ford FNR5, Honda ATF-Z1, Hyundai SP-II, Hyundai SP-III + numerous other specifications

ADDINOL ATF XN 6

Specifikationer / godkendelser:

opfylder kravene:
Aisin Warner AW-1, VW G 055 025, Nissan Matic-K, Nissan Matic-S, Toyota T-IV, Toyota ATF WS, MB 236.14, MB 236.12, MB 236.41, Volvo 1161540, VW G 055 005, VW G 055 162, VW G 052 540, GM 1940771, Jaguar C2C 8432, Ford WSS-M2C924-A, Ford WSS-M2C938-A + mange andre specifikationer

ADDINOL ATF XN 7

Specifikationer / godkendelser:

opfylder kravene:
BMW LT 71141, Ford FNR5, Nissan Matic-S, Toyota T-IV, Toyota ATF WS, MB 236.14, MB 236.15, BMW ETL-8072B, VW G 055 005, VW G 055 162, Hyundai SP-IV, KIA SP-IV, JASO 1A-LV, Honda ATF-DW1, GM Dexron VI, Mazda ATF FZ, Mitsubishi SP-IV

ADDINOL ATF XN 8

Specifikationer / godkendelser:

opfylder kravene:
VW G 060 162, Ford WSS-M2C924-A, Ford WSS-M2C938-A, Ford Mercon LV, Land Rover LR023288, Chrysler 68157995AA, BMW ATF 3+, FIAT 9.55550-AV5, Jaguar 02JDE 26444, Hyundai SP-IV-RR, Honda ATF Type 3.1, ZF 6HP, Ford SP XT-6, Ford SP XT-8, Ford SP XT-10 + mange andre specifikationer

ADDINOL ATF XN 9

Specifikationer / godkendelser:

opfylder kravene:
Land Rover LR023288, MB 236.16, Honda ATF Type 3.1, MB 236.17, Land Rover LR023289, ZF 9HP, ATF M-1375.6, Ford Mercon ULV, Ford XT-12

YouTube

By loading the video, you agree to YouTube's privacy policy.
Learn more

Load video

PGlmcmFtZSBsb2FkaW5nPSJsYXp5IiB3aWR0aD0iNzAwIiBoZWlnaHQ9IjM5MCIgc3JjPSJodHRwczovL3d3dy55b3V0dWJlLW5vY29va2llLmNvbS9lbWJlZC83NUp3ZktTYlUxcyIgZnJhbWVib3JkZXI9IjAiIGFsbG93PSJhY2NlbGVyb21ldGVyOyBhdXRvcGxheTsgZW5jcnlwdGVkLW1lZGlhOyBneXJvc2NvcGU7IHBpY3R1cmUtaW4tcGljdHVyZSIgYWxsb3dmdWxsc2NyZWVuPjwvaWZyYW1lPg==

Typer af automatiske transmissioner

Moderne automatiske transmissioner er både effektive og sportslige og er stort set uafhængige af designprincippet. Her skelner specialisten mellem tre systemer, som hver har sine egne fordele og ulemper og stiller specielle krav til automatgearvæsken. Der er automatiske transmissioner (AT - mest udbredte), dobbeltkoblingstransmissioner (DCT - også almindelig og stadig mere populær) og kontinuerligt variable transmissioner (CVT - lille markedsandel, mere populær i Asien).

TypeAdvantagesDrawbacksOil requirements
Automatic transmissions
  • High starting and manoeuvring comfort
  • Familiar shifting feeling
  • Highest torques
  • Lower efficiency
  • Large installation space
  • Good friction behaviour
  • High thermal stability
  • EP and AW properties
  • Good heat dissipation
  • Low viscosity with high shear stability
  • Elastomer compatibility
Double-clutch transmission
  • Sportier shift behaviour
  • High driving comfort
  • High torques
  • Compact design
  • Disadvantages with rear axle or all-wheel drive
  • Stable friction behaviour with wet clutch
  • Thermal and oxidative stability
  • EP and AW properties
  • Low viscosity with high shear stability
  • Elastomer compatibility
CVT
  • Good CO2 efficiency
  • Small installation space
  • Lower efficiency
  • Unusual noise behaviour
  • No typical shift feeling
  • Stable friction behaviour
  • Thermal and oxidative stability
  • Excellent foaming properties
  • High wear protection
  • Good EP properties

Opgaver med automatisk transmission væsker

En automatisk transmission er et sofistikeret system, der kombinerer forskellige tekniske principper. Kun samspillet mellem forskellige dele muliggør perfekt kraftoverførsel fra motoren til vejen. For at en ATF kan opfylde disse krav, skal den udføre specifikke opgaver for hver komponent.

ATF'er er arbejdsmedier til interne hydrauliske kredsløb (f.eks. Ventilbevægelser). De sikrer den korrekte friktion af multiskivebremser og koblinger under koblingsoperationer, beskytter de enkelte transmissionstrin og lejer mod slid og korrosion eller fungerer som trykoverførselsmedium til momentomformere i automatiske konverteringssystemer.

ATF'er kræver alsidige egenskaber til dette:

  • Optimeret viskositetsniveau
  • EP og AW opførsel
  • Termisk og oxidativ stabilitet
  • Elastomer kompatibilitet
  • Meget god skummende opførsel
  • Høj forskydningsstabilitet
Representation of an open automatic transmission
Representation of an open automatic transmission

Automatisk gearkassevæskesammensætning

Forskellige automatiske transmissionsvæsker bruges til at optimere driften af ​​de forskellige typer automatiske transmissioner. ATF'erne er optimeret til at imødekomme kravene i transmissionerne, da de påtager sig mere alsidige opgaver end klassiske biltransmissionsolier.

Afhængig af anvendelsen og specifikationen anvendes basisolier i gruppe I, II, III, IV eller V (mineral- og syntetiske olier). Tilsætningsstoffer tilføjes, som også er tilpasset den specielle anvendelse. Disse inkluderer EP-additiver, AW-additiver, friktionsmodifikatorer, VI-forbedringsmidler osv. Farven på en automatisk transmissionsolie er ikke et kvalitetsegenskab ved produktet. Det tjener kun til at skelne det bedre fra andre funktionelle væsker i køretøjet. Typiske farver til ATF'er er for eksempel rød, blå eller grøn. Farverne specificeres ofte af bilproducenterne.

Composition of an ATF
Simplified representation of the composition of an ATF

ATF specifications

Automatiske transmissionsolier skal være meget nøjagtigt tilpasset det respektive design og krav til en bestemt automatisk transmission. Derfor giver det ikke mening at specificere olierne centralt. Snarere udsteder hver producent specifikationer for ATF-olierne til sine egne transmissioner. ADDINOL-produkter lever op til OEM-specifikationerne.

Fyld kun din transmission med ATF, som svarer til OEM-instruktionerne i din bils manual. I tvivlstilfælde kan du også konsultere vores Oilfinder. Vi har opsummeret de vigtigste ATF-specifikationer for dig nedenfor.

 

SpecificationManufacturer
ATF+4Dodge, Jeep, Chrysler
Mercon VFord, Mercury, Lincoln
Mercon LVFord, Mazda
Dexron VIGeneral Motors, Tesla, Toyota, Ford
MB 236.1/9Mercedes-Benz
ATF DW-1Honda, Acura
SP-IVHyundai, Mitsubishi, Kia
Matic S, Matic K, Matic DNissan, Subaru
ATF T-IVToyota, Lexus, Volvo, Audi, VW

Skift ATF

Som ethvert smøremiddel har ATF begrænset anvendelighed. På grund af progressiv belastning, oxidation eller introduktion af fremmede stoffer, bliver olieens smøreegenskaber brugt op på et eller andet tidspunkt. Derefter kan olien ikke længere virke som ønsket, og transmissionen vil lide tab af ydeevne, slid og i værste fald uoprettelig skade.

Kontroller derfor udskiftningsintervallerne for din ATF. Mange producenter af automatiske transmissioner annoncerer deres første fyldningsolier med en levetidspåfyldning. Denne rækkevidde er dog ofte begrænset til 80.000 til 120.000 kilometer. Hyppige chauffører bør derfor konsultere deres bils betjeningsvejledning og kontrollere, hvornår den næste olieskift er nødvendig. Hvis du vil køre din bil i mange år, bliver du sandsynligvis nødt til at skifte gearolie.

Har du interesse i vores produkter?