Olie til hybridbiler

Hybridbiler drives af en kombination af forbrændingsmotor og elmotor. På en måde er de en sammensmeltning af klassisk benzin- eller dieselbil og elbil. I lette hybridvarianter, såsom mikrohybrid eller mild hybrid, understøtter den elektriske motor kun start-stop-funktionen, eller når den starter i lavhastighedsområdet. I disse hybridversioner har batteriet lav kapacitet og oplades af en strømgenerator, der er tilsluttet forbrændingsmotoren eller via et energigenvindingssystem (genopretning). Dette reducerer brændstofforbruget og forbedrer drevets effektivitet.

For plug-in-hybrider kan batteriet også oplades fra lysnettet. Dette har så en meget større kapacitet. Forbrændingsmotoren forbliver hoveddrevet, især over længere afstande. Imidlertid understøttes bilen ikke længere kun af den elektriske motor, når den startes i form af en accelerationsreserve. Op til 60-80 kilometer rent elektrisk kørsel er mulig i dag med plug-in-hybrider. Som et resultat er hybrider i gennemsnit lokalt lavere i emissioner end rene forbrændingsmotorer. På korte ture og i bytrafik forbruges der som regel ikke brændstof.

Hybrid engine of a car
Hybrid engines need engine oil

Så snart batterireserverne er opbrugt, overtager forbrændingsmotoren altid det komplette arbejde. En fordel i forhold til rent elektriske biler er den længere rækkevidde af hybrider, da de også kan betjenes med brændstof alene, hvis det er nødvendigt. Et tomt batteri vil ikke sætte en hybrid i stå. Derudover bruges spildvarmen fra motoren til at opvarme bilen. Elektriske køretøjer, der udelukkende drives af batterier, skal producere varme kunstigt med elektricitet, hvilket belaster ellagringssystemet.

Har hybridbiler brug for særlig olie?

Nej, fordi hybridbiler stort set drives af forbrændingsmotorer. De kræver også det samme sortiment af smøremidler som disse køretøjer. Du har brug for motorolie, gearolie, fedt og kølemiddel. Selv i det specielle design af serielle hybrider, hvor forbrændingsmotoren bruges som en rækkevidde i tilfælde af en batteriflaskehals udelukkende til at oplade batteriet under kørsel, skal klassiske motorolier anvendes i overensstemmelse med producentens specifikationer.

Krav til olier til hybrider

Kravene til olierne adskiller sig kun lidt eller slet ikke fra almindelige smøremidler. Dette skyldes, at selv diesel- eller benzinmotorer, der er installeret i hybridbiler, kun er forbrændingsmotorer, som producenterne giver nøjagtige specifikationer for. Disse er afgørende for smøremiddeludviklingen hos ADDINOL. Mange olier med godkendelser til biler med forbrændingsmotorer er derfor også godkendt til hybrider.

Da forbrændingsmotorer i hybridbiler ikke kører permanent, afhængigt af deres design, er motorens driftstemperatur muligvis ikke så høj som ved konventionel forbrændingsdrift. Skift fra elmotor til forbrændingsmotor afhængigt af køreprofil kan derfor sammenlignes med et øget antal koldstarter. I disse tilfælde er det vigtigt, at motorolien har fremragende temperaturviskositetsegenskaber for at kunne beskytte mod slid og korrosion ved de kritiske smøresteder hurtigt nok, selv i kold tilstand. Af denne grund anbefaler vi primært olier med en kølekarakteristik på 0W eller 5W og viskositetslag med en glidende karakter på SAE 30, 20 eller endnu lavere afhængigt af producentens specifikationer.

På transmissionssiden er hybridbiler næsten udelukkende afhængige af automatiske transmissioner. Med hensyn til den samlede effektivitet er disse nu på ingen måde ringere end manuelle transmissioner. Samtidig tilbyder de den nødvendige automatisering for at gøre skift mellem elmotoren og forbrændingsmotoren næsten umærkelig for føreren. Derudover kan den elektriske drivenhed mellem forbrændingsanlægget og drivlinjen integreres optimalt i den fra et teknisk perspektiv.

Det er dog her kilden til nye udfordringer for udviklingen af ​​egnede transmissionsolier ligger. Under acceleration, men især under genopretning af bremsenergi, tilføres en hel del energi til den elektriske motor, der fungerer som en generator. Dette genererer meget varme, fordi batterikemi ikke er hurtig nok til at bruge alt til opladning. Når den elektriske drivenhed er tæt på gearkassehuset, genereres der derefter en stærk varmeindgang. Dette øger temperaturspændingen op til 180 ° C. Kun moderne højtydende additivteknologier og baseolier af høj kvalitet giver meget god modstandsdygtighed over for så høje termiske belastninger på automatgearvæsken. Af denne grund anbefaler vi kun produkterne fra vores nyeste generation af ATF XN series.

Automatic transmission of a hybrid car
8-speed automatic transmission from a hybrid car

Vores olier til hybridbiler

ADDINOLs produktfamilie består af et specifikt udvalg af produkter, som uden problemer kan bruges i hybridbiler. Vi har samlet nogle motor- og transmissionsolier til dig til en første oversigt. Hvis du vil vide nøjagtigt, hvilke olier der passer til dit køretøj, så spørg vores Oilfinder eller kontakt vores eksperter application technology department.

ADDINOL Motorolie til bil PREMIUM 0530 C3-DX

Specifikationer / godkendelser:

ACEA C3

API CF, API SN

MB 229.31, MB 229.51, VW 505 00, VW 505 01, GM Dexos 2, MB 229.52

opfylder kravene i:
BMW Longlife-04, Ford WSS-M2C917-A, GM LL-A-025, GM LL-B-025

ADDINOL Motorolie til bil Premium 0530 DX1

Specifikationer / godkendelser:

API SP-RC

ILSAC GF-6, GM DEXOS 1 Gen 2

opfylder kravene i:
Ford M2C946-A

ADDINOL Motorolie til bil Economic 0520

Specifikationer / godkendelser:

API SN with Resource Conserving

ILSAC GF-5

opfylder kravene i:
Ford WSS-M2C925-A, Ford WSS-M2C-930-A, Chrysler MS-6395, Ford WSS-M2C-945A, GM 6094 M

ADDINOL Motorolie til bil Economic 020

Specifikationer / godkendelser:

API SN with Resource Conserving

ILSAC GF-5

opfylder kravene i:
Ford WSS-M2C925-A, Ford WSS-M2C-930-A, Chrysler MS-6395, Ford WSS-M2C-945A, GM 6094 M

ADDINOL Motorolie til bil ATF XN 6

Specifikationer / godkendelser:

opfylder kravene i:
Aisin Warner AW-1, VW G 055 025, Nissan Matic-K, Nissan Matic-S, Toyota T-IV, Toyota ATF WS, MB 236.14, MB 236.12, MB 236.41, Volvo 1161540, VW G 055 005, VW G 055 162, GM 1940771, Jaguar C2C 8432, Ford WSS-M2C924-A, Ford WSS-M2C938-A, Hyundai SP-IV, KIA SP-IV, GM 1940184, BMW 83 22 0 142 516 and more

ADDINOL Motorolie til bil ATF XN 8

Specifikationer / godkendelser:

opfylder kravene i:
VW G 055 540, VW G 060 162, Ford WSS-M2C924-A, Ford WSS-M2C938-A, Ford Mercon LV, Land Rover LR023288, Chrysler 68157995AA, BMW ATF 3+, FIAT 9.55550-AV5, Jaguar 02JDE 26444, Hyundai SP-IV-RR, Honda ATF Type 3.1, Ford WSS-M2C-949-A, ZF 6HP, Ford SP XT-6, Ford SP XT-8, Ford SP XT-10 and more

Contact

Sven Köhler

Product Manager Automotives / Gas Engine Oils