Specifikationer for motorolier

I princippet tjener alle motorolier det samme formål. De smører de bevægelige dele i motorrummet, forhindrer slid og korrosion og sikrer varmeafledning. Hver motor er imidlertid sammensat forskelligt og kræver specielle olieegenskaber for at garantere optimal smøring. Dette inkluderer for eksempel oliens specielle strømningsegenskaber (viskositet), en bestemt temperaturadfærd eller kompatibilitet med visse tætningsmaterialer. I dette tilfælde er additiverne til olien meget vigtige. Flere institutioner har udstedt forskellige klassifikationer og specifikationer for at sikre, at brugerne bevarer et overblik, og køretøjsfabrikanter har også mulighed for at godkende visse olier til deres motorer. Vi har opsummeret de vigtigste for dig.

Refilling a car engine with motor oil
Every car needs the right engine oil to make the most of its performance

SAE klasser

Viskositet som et mål for den indre friktion af en væske er en af ​​de vigtigste olieegenskaber. Det bestemmer, hvor tynd eller tyktflydende en olie er, og hvordan den opfører sig afhængigt af den omgivende temperatur. Derfor har SAE (Society of Automotive Engineers) offentliggjort et system, der definerer referencetemperaturer, viskositetsgrænser og klassetildelinger til motorolier. Der er monograde olier, der svarer til en vis kinematisk viskositet ved 100 ° C, såsom SAE 30, som blev brugt for mange år siden, da olie i biler blev skiftet om vinteren og sommeren. Mange klassiske biler er stadig afhængige af monograde olier. Moderne personbiler fungerer med multigradeolier som SAE 5W30. Multigrade olier har gode flydeegenskaber om vinteren og sommeren og kan bruges året rundt. Tallet før "W" definerer olies strømningsadfærd ved lave temperaturer. Jo mindre antallet er, jo mere flydende forbliver olien ved lave temperaturer. Dette gør det muligt for motorolie hurtigt at smøre alle vigtige dele i motoren, selv om vinteren med en koldstart. Tallet efter "W" definerer den kinematiske viskositet af olien ved 100 ° C. Jo højere tallet er, desto mere modstandsdygtig er olien over for ekstreme belastninger.

SAE classBorderline pumping temperature in °CKinematic viscosity in mm²/s
0W-403.8
5W-353.8
10W-304.1
15W-255.6
20W-205.6
25W-159.3
8-4.0 – 6.1
12-5.0 – 7.0
16-6.1 – 8.1
20-6.9 – 9.2
30-9.3 – 12.4
40-12.5 – 16.2
50-16.3 – 21.8
60-21.9 – 26.0
Overview of common SAE classes
Overview of common SAE classes according to defined parameters

Specifikationer i henhold til ACEA

ACEA står for Association des Constructeurs Europeens de l'Automobile (Association of European Motor Manufacturers). Den udarbejder specifikationerne for motorolier baseret på de strengeste europæiske testprocedurer. ACEA-specifikationerne repræsenterer således den største fællesnævner for kravene fra europæiske bilproducenter til motorolier. Disse specifikationer er opdelt i sekvenser A, B og C. Sekvens E findes udelukkende til lastbiler. De suppleres med tal og differentieres således yderligere.

  • Sekvens A - beskriver kravene til benzinmotorer til personbiler.
  • Sekvens B - beskriver kravene til dieselmotorer i personbiler, varevogne og pick-up trucks.
  • Sekvens C - Køretøjer udstyret med avancerede efterbehandlingssystemer til udstødning (såsom dieselpartikelfiltre) kræver specielle motorolier for at forhindre tilstopning af dieselpartikelfiltre. Afhængig af den tilladte andel af de askedannende stoffer sulfateret aske, fosfor og svovl, er de passende olier opdelt i lav- og mellem SAPS-olier og klassificeret i henhold til ACEA C-specifikationen.
  • Sekvens E - Beskriver kravene til dieselmotorer til lastbiler.

Motorolier til personbiler er altid specificeret som en kombination af benzin- og dieselmotorer (f.eks. ACEA A3 / B3). Nummeret efter brevet beskriver forskellen i motoroliernes ydeevne. Højere tal opfylder også højere krav. I den følgende tabel har vi opsummeret alle ACEA-specifikationer, der stadig er gyldige for dig.

ACEA sequenceArea of application/requirements
A3/B3HTHS viscosity of ≥ 3.5 mPas, less evaporation losses, high piston cleanliness and oxidation stability
A3/B4HTHS viscosity ≥ 3.5 mPas, meets requirements for direct injection diesel engines
A5/B5HTHS viscosity of 2.9-3.5 mPas, other standards correspond to A3/B4
C1Low SAPS, sulfated ash content max. 0.5%, HTHS ≥ 2.9 mPas
C2Mid SAPS, sulfated ash content max. 0.8%, HTHS ≥ 2.9 mPas
C3Mid SAPS, sulfated ash content max. 0.8%, HTHS ≥ 3.5 mPas
C4Low SAPS, sulfated ash content max. 0.5%, HTHS ≥ 3.5 mPas
C5Mid SAPS, sulfated ash content max. 0.8%, HTHS ≥ 2.6 < 2.9 mPas
E4Based on MB 228.5, long oil change intervals, suitable for EURO III engines
E6Recommended for EGR engines and SCR NOX engines with diesel particulate filter in combination with sulphur-free fuel, sulphate ash content ≤ 1%
E7Recommended for EGR engines and SCR NOX engines without diesel particulate filter, sulphate ash content ≤ 2%
E9Recommended for a variety of EGR engines and SCR NOX engines with/without diesel particulate filter in combination with sulphur-free fuel, sulphate ash content ≤ 1%

HTHS viskositet

Moderne motorer kræver olier med nedsat viskositet ved høj temperatur. Denne egenskab er opsummeret af udtrykket High-Temperature-High-Shear-Viscosity (HTHS). Med disse olier reduceres viskositeten ved høje temperaturer, hvilket reducerer friktionstabet i motoren. Brændstoffet bruges mere effektivt, hvilket betyder reduceret brændstofforbrug for den samme motoreffekt.

Specifikationer i henhold til API

API står for American Petroleum Institute. API-klasser beskriver de amerikanske krav og kvalitetskriterier for motorolier. Specifikationen for motorolier er opdelt i API S og API C.

Bogstavet "S" (Service) står for benzinmotorer i personbiler. Koden bogstavet "C" (Kommerciel) definerer krav til dieselmotorer i erhvervskøretøjer og lastbiler. Personbiler dieselmotorer klassificeres ikke via API, da disse næppe nogensinde bruges i USA. Bogstaverne S og C tilføjes løbende med yderligere bogstaver eller tal for at opdatere standarderne. I øjeblikket er API SN og API CK-4 de mest moderne specifikationer. De er bagudkompatible med tidligere standarder.

Specifikationer i henhold til JASO

JASO (Japanese Automotive Standards Organization) er en organisation i Japan, der definerer sine egne oliespecifikationer. Fokus er på sin side på olier til totaktsmotorer såvel som firetakts benzinmotorer og motorcykelmotorer. F.eks. Er der beskrevet særlige krav til motorcykelolier, der anvendes i motorer med integrerede transmissioner (oliebadskoblinger). Der findes klasse JASO MA til olier, der anbefales til oliebadskobling, og klasse JASO MB til olier, der ikke anbefales til oliebadskoblinger.

JASO classEngine typeOperating conditions
JASO MA14-stroke engineSuitable for oil bath couplings
JASO MA24-stroke engineHigher standard than MA1
JASO MB4-stroke engineNot suitable for oil bath couplings
JASO FA2-stroke engineLight load
JASO FB2-stroke engineMedium load
JASO FC2-stroke engineMedium load and low smoke
JASO FD2-stroke engineHigh load and low smoke

OEM godkendelser

Visse bilproducenter stiller yderligere krav til de internationale klassifikationer og specifikationer. Disse er opkaldt efter producentspecifikke standarder (fx BMW Longlife-04, MB release, Porsche A40 osv.).

VW approvals Field of application
VW 501 01Multigrade oils for petrol engines with normal replacement interval (max. 15,000 km or 1 year) with low performance, only for older models
VW 502 00Multigrade oils for gasoline engines with normal change interval (max. 15,000 km or 1 year) and high engine performance
VW 503 00Obsolete, replaced by VW 504 00
VW 503 01Obsolete, replaced by VW 504 00
VW 504 00For petrol engines with and without Longlife-Service
VW 505 00Multigrade oils for diesel engines with and without turbocharging
VW 505 01Multigrade oils for pump nozzle diesel engines
VW 506 00Obsolete, replaced by VW 507 00.
VW 506 01Obsolete, replaced by VW 507 00, but still mandatory for some older diesel engines
VW 507 00For DPF diesel vehicles with and without Longlife Service
VW 508 00For modern, fuel-efficient petrol engines with and without long-life service, not backward compatible with older specifications
VW 509 00For modern, fuel-efficient diesel engines with and without long-life service, not backward compatible with older specifications

VW-standarderne gælder også for datterselskaber som Audi, Skoda og Seat.

Porsche approvalsField of application
A40SAE 0W-40, SAE 5W-40 and SAE 5W-50 engine oils for all gasoline engines except gasoline Cayenne V6 and Hybrid
C30SAE 5W-30 engine oils for all diesel engines as well as gasoline engine Cayenne V6 and Hybrid

Flere oplysninger om Porsche-godkendelser er opsummeret her.

Mercedes Benz approvalsField of application
MB 226.5M 281, M 200.71 Citanium
MB 226.51Diesel engines with particulate filter: OM 607 (passenger cars), 622 (Citan and Vito), 626
MB 228.3Diesel engines without particulate filter: OM 640, 642, 646, 651
MB 228.5Diesel engines without particulate filter: OM 640, 642, 646, 651
MB 228.51Diesel engines without particulate filter: OM 640, 642, 646, 651

Diesel engines with particulate filter: OM 629, 640, 646, 651, 654, 660

MB 229.3Petrol engines: M 122, 272, 273, 113, 132, 266, 270, 271, 274 (except 213053), 276, 278, 281, 200.71 Citanium

Diesel engines without particulate filter: OM 640, 642, 646, 651

MB 229.31Petrol engines: M 132, 266, 271

Diesel engines without particulate filter: OM 640, 642, 646, 651

Diesel engines with particulate filter: OM 607 passenger cars, 626, 629, 640, 646, 654, 660

MB 229.5Petrol engines: M 122, 132, 266, 272, 270, 271, 272, 273, 274 (except: 213053, 213153), 276, 278, 281, 200.71 Citanium

Diesel engines without particulate filter: OM 640, 642, 646, 651

MB 229.51Petrol engines: M 132, 256, 264, 266, 270, 271, 274 (except: 213053)

Diesel engines without particulate filter: OM 640, 642, 646, 651

Diesel engines with particulate filter: OM 607 passenger cars, 626, 629, 640, 646, 651, 654, 660

MB 229.52Petrol engines: M 176 in BR 222 and BR 217, 132, 256, 264, 266, 270, 271, 274 (except: 213053)

Diesel engines without particulate filter: OM 640, 642, 646, 651, 660

Diesel engines with particulate filter: OM 607, 626, 629, 640, 642, 646, 651, 654, 656, 660

MB 229.6Gasoline engines: M 270, 274 (except: 213053, 213153), 276, 278
MB 229.61Petrol engines: M 176 in BR 222 and BR 217, 256, 264

Diesel engines with particulate filter: OM 654, 656

MB 229.71Petrol engines: M 256, 264

Diesel engines with particulate filter: OM 654

Du finder alle Mercedes-godkendelser her. De korrekte godkendelser for datterselskabet Smart er angivet her.

BMW approvalsField of application
BMW Longlife-01Engine oils for selected gasoline and diesel engines (excluding DPF) from 2001 onwards
BMW Longlife-01 FEEngine oils for selected gasoline engines
BMW Longlife-04Engine oils for selected engines with particulate filter and Euro 4 emission standard
BMW Longlife-12 FEEngine oils for selected gasoline engines from MY 2002 onwards and selected diesel engines from MY 2014 onwards
BMW Longlife-14 FEEngine oils for selected gasoline engines
BMW SAE 10W-60Engine oils for selected gasoline engines of M-vehicles

Du vil lære mere om BMW-specifikationer her.

Ford approvalsField of application
WSS-M2C 913-DOtto and diesel engines except KA TDCi before 2009, Galaxy 1.9 TDi and 2.5 Duratec-ST/RS, backward compatible with M2C 913-A, -B and -C
WSS-M2C 917-APetrol and diesel engines KA 2009 and Galaxy 1.9 TDI, meets requirements for ACEA A3/B4/C3
WSS-M2C 925-BLow-viscosity engine oil for selected gasoline engines, complies with ACEA A5/B5
WSS-M2C 934-BDiesel engines with DPF, complies with ACEA C1
WSS-M2C 937-A2,5 Duratec-ST/RS engine, especially for Ford Focus
WSS-M2C 948-BLow-viscosity engine oil for selected gasoline engines
WSS-M2C 950-ADiesel engines of Mondeo and Focus models from MY 10/2014 up

Se alle Ford-godkendelser for ADDINOL-produkter her.

Opel approvals (GM)Field of application
GM-LL-A-025Petrol engines until MY '11 with long change intervals, HTHS ≥ 2.9 mPas
GM-LL-B-025Diesel engines since MY '02 with long change intervals, HTHS ≥ 3.5 mPas, also suitable for petrol and diesel engines before MY '02
dexos 2Gasoline and diesel engines with new exhaust aftertreatment systems such as DPF from MY '10 with long change intervals, HTHS ≥ 3.5 mPas, also suitable for some gasoline and diesel engines before MY '10 (dexos 1)
dexos 1 Gen2Special gasoline engines like 1.0L (LE1), 1.4L (LUJ), 1.4L (LE2), 1.5L (LFV) and 2.0L (LTG)

Alle godkendte motorolier fra ADDINOL til Opel er opsummeret her.

Peugeot approvalsField of application
B71 22905W-30 synthetic environmentally friendly, models from Euro 5 (from ORGA/DAM 11788: see tyre pressure sticker)
B71 229515W-40 mineral, models from Euro 5 (from OGA/DAM 11788: see tyre pressure sticker)
B71 22965W-40 and 0W-30 synthetic, models from Euro 5 (from OGA/DAM 11788: see tyre pressure sticker)
B71 2300High SAPS, based on ACEA A3/B4, PSA Level 2
B71 2312Low SAPS, based on ACEA C1/C2

Du vil lære mere om Peugeot-godkendelser her.

Renault approvalsField of application
RN0700Production date after 08.10.2007: petrol naturally aspirated engine, E85 with naturally aspirated engine, engine K9K without DPF with maintenance interval 20,000 km/1 year, production date 01.01.2001 to 08.10.2007: Laguna III K4M, Laguna III M4R
RN0710Production date after 08.10.2007: Renault Sport petrol, petrol engine with turbocharger, diesel without DPF, engine G9T with DPF, Clio III K4M with more than 88 kW, production date 01.01.2001 to 08.10.2007: Laguna III M9R without DPF, Laguna III F4R with turbocharger Dacia Logan, Sandero, Duster: diesel engine without DPF produced from 12.01.2009
RN0720Production date after 08.10.2007: Diesel with DPF, production date after 08.10.2007 and before 28.05.2008: Laguna III K9K, production date after 08.10.2007 and before 08.09.2008: Kangoo II K9K without DPF and more than 73 kW, production date 01.01.2001 to 08.10.2007: Laguna III M9R with DPF Dacia Logan, Sandero, Duster: Diesel engine with DPF

Renault-standarderne gælder også for datterselskaber som Nissan og Dacia.

Fiat approvalsField of application
9.55535 D2Standard engine oil for diesel engines, Euro 5 engines, 10W-40 or 15W40, HTHS > 3.5 mPas, change interval 20,000 km/1 year
9.55535 G1Low-viscosity engine oil for gasoline engines, Euro 5 engines, 0W-30 or 5W-30, HTHS > 2.9 mPas, change interval 30,000 km/2 years
9.55535 G2Standard engine oil for gasoline engines, Euro 5 engines, 10W-40 or 15W-40, HTHS > 3.5 mPas, change interval 20,000 km/1 year
9.55535 H2High-performance engine oil for gasoline engines with large change interval, Euro 5 engines, 5W40, HTHS > 3.5 mPas, change interval 30,000 km/2 years
9.55535 H3High-performance engine oil for gasoline engines, especially for Abarth models, 10W-60, HTHS > 3.5 mPas, change interval 20,000 km/1 years
9.55535 M2Engine oil for petrol and diesel engines with large change interval, Euro 4 engines, 0W40 or 5W40, HTHS > 3.5 mPas, change interval 30,000 km/2 years
9.55535 N2Engine oil for turbocharged petrol and diesel engines with large change interval, Euro 4 engines, 5W40, HTHS > 3.5 mPas, change interval 30,000 km/2 years
9.55535 S1Engine oil for turbocharged petrol and diesel engines with large change interval, Euro 5 engines, 5W30, HTHS 2.9-3.5 mPas, Mid-SAPS oil, change interval 30,000 km/2 years
9.55535 S2Engine oil for gasoline engines with large change interval, Euro 5 engines, 5W-40, HTHS > 3.5 mPas, Mid-SAPS oil, change interval 30,000 km/2 years
9.55535 Z2High-performance engine oil for turbocharged petrol and diesel engines with large change interval, Euro 5 engines, 0W40 or 5W40, HTHS > 3.5 mPas, change interval 30,000 km/2 years

Lær mere om godkendelser af Fiat, Alfa Romeo og Lancia her.

Hvad du skal huske på:

Afhængigt af designet har en motor forskellige krav til en motorolie. Oliekvaliteten og de nødvendige udskiftningsintervaller bestemmes af køretøjsfabrikanterne i testprocedurer under hensyntagen til oliefiltersystemet, metallurgi og motorkomponenternes design. Følg derfor altid producentens godkendelser og anbefalinger for at undgå skader og opretholde garantikrav. Godkendelserne kan findes i betjeningsvejledningen til dit motorkøretøj. Et autoriseret værksted kan også rådgive dig i tilfælde af usikkerhed.

Contact

Sven Köhler