Olie påfyldning
Motorolie er intet andet end en sliddel. Mængden af olie falder støt afhængigt af driftstiden. Dette skyldes termiske og mekaniske effekter. Olien fordamper ved varme, nedbrydes ved oxidation eller aldrer gennem slid på additiver.
Hvornår skal du tjekker oliestanden?
For at sikre, at motoren er korrekt smurt, anbefales det at kontrollere oliestanden regelmæssigt. Det anbefales at kontrollere hver 1.000 kilometer. Du skal reagere med det samme, når motorlyset i din bil blinker gult. Hvis oliestanden faktisk er for lavt, skal du fylde den krævede mængde motorolie, der allerede er fyldt. Vi anbefaler ikke at blande forskellige olier som beskrevet ovenfor. Hvis du ikke selv skifter olie, skal du altid bede dit pålidelige værksted om den olie, der er genopfyldt. Selvfølgelig kan du også specificere, hvilken motorolie der skal bruges.
Hvad skal der tages i betragtning ved påfyldning af motorolie?
Mål kun oliestanden, når motoren er varm og ved driftstemperatur. Sørg for, at køretøjet er lige og ikke er parkeret i en skråning. Efter at motoren er slukket, skal det tage cirka fem minutter, før målingen udføres. Dette kan få den stadig varme olie til at sætte sig i oliepanden.
Åbn derefter motorhjelmen, og træk oliepinden ud. Normalt kan målepinden identificeres ved en gul ring. Tør oliepinden af med en klud, og sæt den ind i motorblokken igen. I bedste fald skal oliestanden nu være mellem de to mærker (se billedet ovenfor). Derefter er oliestanden i motoren optimal. Hvis der er for meget olie i motoren, skal du tømme den, bortskaffe den og kontrollere for oliefortynding (se næste afsnit). Hvis der er for lidt olie i motoren, skal du fylde op med motorolie.
Fortsæt langsomt ved påfyldning og tilsæt kun små mængder. Test niveauet regelmæssigt, indtil det ønskede resultat er opnået. Dette forhindrer overfyldning af motoren. Hvis motorolieniveauet er for højt, kan der opstå motorskader. Der kan opstå skumning af motorolien, hvilket forringer smøreeffekten.
Oliefortynding - motorolie lugter som benzin
Ved måling af oliestanden kan det ske, at olien lugter af benzin. Dette sker kun, når benzin blandes med motorolie, og såkaldt oliefortynding opstår. Oliefortynding er en uønsket effekt, der primært forekommer i benzinmotorer, men også dieselmotorer er påvirket. Under en kold start sætter brændstof sig på cylindervæggene og føres ind i olien via stempelringen. Der er en blanding af olie og brændstof. Da olien i motoren normalt antager en temperatur på 80-100 ° C, brændes brændstoffet ikke helt. Dele af brændstoffet forbliver i smøremidlet og fortsætter med at fortynde det. Dette kan få oliestanden til at stige langsomt.
Hvordan kan oliefortynding undgås?
Effekten forstærkes ved at køre hovedsageligt korte afstande, især ved kolde udetemperaturer. Motoren startes ofte koldt og når sjældent den optimale driftstemperatur. Dette akkumulerer meget brændstof i olien. Så hvis du skal køre mange korte afstande, tilrådes det altid at køre køretøjet over længere afstande og køre hurtigere. Derefter kan resterne af brændstoffet brænde bedre. Dette skyldes, at for meget brændstof i olien fører til utilstrækkelig smøring. Viskositeten af olien ændres, og det optimale olietryk kan ikke længere bygges op. I værste fald er resultatet motorskader.
En anden grund til oliefortynding kan være en defekt termostat i radiatoren. Hvis dette køler motoren for meget ned, deponeres der også for meget brændstof på cylindervæggene.