Hvad er brændstofeffektiv motorolie?
Brændstofeffektive olier er motorolier og transmissionsolier, der er meget tynde (lav viskositet) og derfor flyder let. De blev udviklet til at forårsage lave friktionstab i motoren og således spare energi. Tilsætningsstoffer såsom friktionsreducerende tilsætningsstoffer (friktionsmodifikatorer) understøtter den brændstofeffektive karakter. Brændstofeffektive olier er generelt alle motorolier og transmissionsolier til motorkøretøjer, der sparer brændstof sammenlignet med 15W40 motorolier eller 80W90 transmissionsolier. Mange brændstofeffektive motorolier bærer mærket “Low SAPS” eller “Low Ash” på etiketten. Det er dog ikke absolut nødvendigt, at en brændstofeffektiv motorolie har den lave SAPS-karakter.
Brændstofeffektive motorolier er multigrade-olier med god koldmodstand. De kan også flydes ved koldstart om vinteren og smør alle komponenter pålideligt. Multigrade-olier består primært af syntetiske baseolier, der skiller sig ud på grund af deres forbedrede viskositets-temperaturopførsel sammenlignet med mineralolier. Brændstofeffektive motorolier er derfor meget temperaturbestandige og effektive.
I henhold til ACEA-specifikationer skal brændstofeffektive motorolier give brændstofbesparelser på mindst 1-3% sammenlignet med 15W40-olier. ACEA C1 kræver mindst 3%, ACEA C3 kun 1% for xW30-olier.
Hvad er fordelene ved brændstofeffektiv motorolie?
- Lav friktionstab i motoren ✓
- Energibesparelsespotentiale (brændstofbesparelse) ✓
- Gode strømningsegenskaber ved lave temperaturer ✓
- Slidreduktion ✓
- Temperaturbestandighed selv ved høje belastninger i motorrummet ✓
Kan der spares brændstof med brændstofeffektiv motorolie?
Da brændstofeffektive motorolier reducerer friktion i motoren på grund af deres lave viskositet og således sparer energi, skal mindre brændstof brændes for at opnå den samme motorydelse som med en normal motorolie. Dette sparer påviseligt brændstof. Denne brændstofbesparelse er mellem 1% og 6%, afhængigt af kørestil. Selvom der ikke er nogen standardiseret specifikation for brændstofeffektive olier, kræver fabrikanter som Mercedes-Benz brændstofbesparelser på mindst 1% sammenlignet med en referenceolie til brændstofeffektive olier. Som nævnt ovenfor kræves dette også af institutioner som ACEA eller API (minimum besparelse 1-3% afhængigt af specifikationen).
Besparelserne er særlig høje, så længe driftstemperaturen i motorrummet endnu ikke er nået. I dette tilfælde træder de fremragende lave temperaturegenskaber i den lette smøreolie og den gode koldstartadfærd i kraft, der sikrer tilstrækkelig smøring fra motorstart og fremefter. Dette gælder for korte afstande, bytrafik og kørsel om vinteren, når vejret er koldt.
Er det altid værd at udfylde med brændstofeffektive motorolier i stedet for at bruge normale motorolier?
Nej, fordi brændstofeffektive motorolier kun må bruges, hvis de er godkendt af fabrikanten. Påfyldning af lavviskositetolie i en motor, der ikke er designet til dette, kan forårsage skader. Hvis både brændstofeffektive motorolier og normale motorolier er godkendt til dit køretøj, er beslutningen din.
Grundlæggende er brændstofeffektiv motorolie dyrere at købe end normal motorolie på grund af dens syntetiske baseolier og specielle additiver. Omkostningerne kan dog hurtigt afskrives for hyppige chauffører på grund af brændstofbesparelsen. Beregn omkostningerne til dine behov individuelt.
Hvad er viskositetsklasserne for brændstofeffektiv motorolie?
Brændstofeffektive motorolier fås i forskellige SAE-klasser. Mange multigrade-olier (især dem med en lavtemperaturviskositet på 0W eller 5W) produceres som brændstofeffektive motorolier, da de skal have lav viskositet, selv ved lave temperaturer.
Typiske viskositetsklasser for brændstofeffektive motorolier er:
Er 10w40 en brændstofeffektiv olie?
Brændstofeffektiv motorolie i SAE klasse 10w40 er et specielt tilfælde i denne betragtning. Som nævnt i begyndelsen kan alle motorolier, der er tyndere end 15w40, være brændstofeffektive motorolier, hvis de viser de nødvendige brændstofbesparelser. Så 10w40 kan også være en brændstofeffektiv motorolie. I henhold til den kendte teknik er det temmelig usædvanligt at anvende 10w40 olier med lav viskositet. Udviklingen har været i retning af at kun bruge 0w og 5w multigrade-olier som brændstofeffektive motorolier i nogen tid nu. Ikke desto mindre har nogle producenter som ADDINOL stadig 10w40 brændstofeffektiv motorolie i deres sortiment.
Vores brændstofeffektive motorolier
Nedenfor har vi samlet et produktvalg af vores ADDINOL-olier, som har en brændstofeffektiv karakter.
ADDINOL ECONOMIC 020
Specifikationer / godkendelser:
API SN with Resource Conserving
ILSAC GF-5
opfylder kravene:
Ford WSS-M2C925-A, Ford WSS-M2C-930-A, Chrysler MS-6395, Ford WSS-M2C-945A, GM 6094 M
ADDINOL ECONOMIC 0520
Specifikationer / godkendelser:
API SN with Resource Conserving
ILSAC GF-5
opfylder kravene:
Ford WSS-M2C925-A, Ford WSS-M2C-930-A, Chrysler MS-6395, Ford WSS-M2C-945A, GM 6094 M
ADDINOL SUPERIOR 040
Specifikationer / godkendelser:
ACEA A3/B4
API CF, API SN
opfylder kravene:
BMW Longlife-01, MB 229.3, MB 229.5, VW 502 00, VW 505 00, Ford WSS-M2C937-A, Renault RN0710, Renault RN0700
ADDINOL PREMIUM 0530 C3 DX
Specifikationer / godkendelser:
ACEA C3
API CF, API SN
MB 229.31, MB 229.51, VW 505 00, VW 505 01, GM Dexos 2, MB 229.52
opfylder kravene:
Ford WSS-M2C917-A, GM LL-A-025, GM LL-B-025
ADDINOL GIGA LIGHT MV 0530 LL
Specifikationer / godkendelser:
ACEA C3
API SN
MB 229.51, VW 504 00, VW 507 00, Porsche C30
ADDINOL SUPER LIGHT 0540
Specifikationer / godkendelser:
ACEA A3/B4
API CF, API SN
MB 229.5, VW 502 00, VW 505 00, Renault RN0710, Renault RN0700, Porsche A40, MB 226.5
opfylder kravene:
BMW Longlife-01, GM LL-B-025, PSA B71 2296
ADDINOL SUPER RACING 5W-50
Specifikationer / godkendelser:
ACEA A3/B4
API CF, API SM
JASO MA, JASO MA-2
opfylder kravene:
BMW Longlife-98, MB 229.3, VW 502 00, VW 505 00, GM LL-B-025
ADDINOL SEMI SYNTH 1040
Specifikationer / godkendelser:
ACEA A3/B4
API SN, JASO MA-2
MB 229.1, VW 501 01, VW 505 00
opfylder kravene:
Renault RN0710, Renault RN0700