4-taktsolier til motorcykler
4-taktsolier anvendes i 4-taktsmotorer. Disse er hovedsageligt installeret i motorcykler, men også i scootere, knallerter eller plæneklippere. I firetaktsmotorer smøres bevægelige dele som stempel og krumtapaksler af en uafhængig olieforsyning. I mange tilfælde leverer oliekredsløbet også gearkassen, eller gearkassen er integreret i motorrummet. Hvilken olie der passer til din motorcykel, scooter eller knallert afhænger helt af producentens anvisninger. Hvis du er i tvivl, kan du bruge vores oliefinder til at kontrollere, hvilken 4-taktsolie der er godkendt til din maskine. Det er vigtigt at overholde den korrekte SAE-klasse (viskositet) og specifikationerne i henhold til API eller JASO. Den rigtige 4-taktsolie til marine køretøjer kan findes her.
Vores 4-takts olier
ADDINOL POLE POSITION SAE 5W-40
Specifikationer / godkendelser:
API SN
JASO MA, JASO MA-2
ADDINOL POLE POSITION SAE 10W-40
Specifikationer / godkendelser:
API SN
JASO MA, JASO MA-2
ADDINOL SUPER RACING 5W-50
Specifikationer / godkendelser:
API SM
JASO MA, JASO MA-2
ADDINOL POLE POSITION SAE 10W-50
Specifikationer / godkendelser:
API SN
JASO MA, JASO MA-2
ADDINOL POLE POSITION SAE 20W-50
Specifikationer / godkendelser:
API SN
JASO MA, JASO MA-2
ADDINOL SUPER RACING 10W-60
Specifikationer / godkendelser:
API SM
JASO MA, JASO MA-2
Motorolie til motorcykler
Motorolie til motorcykler skal kunne klare andre krav end til biler. Motorcykler kører ved højere hastigheder og temperaturer end biler. Derudover køles motorerne for det meste med luft og ikke med vand. Ud over motoren leverer olien også transmission og kobling i et kredsløb. På grund af transmissionen udsættes olien for en højere forskydningskraft end i en bil. Derfor kræver motorolier til motorcykler specielle tilsætningsstofblandinger for at modstå belastningen. I dette tilfælde giver højtryksadditiver (EP-additiver) et middel. Motorcykler med oliebadkoblinger tolererer ikke tilsætningsstoffer for at reducere friktionskoefficienten som findes i olier med lav viskositet. Dette øger risikoen for, at koblingen glider. Vær derfor opmærksom på producentens godkendelser, inden du køber olie.
4-takts olieklassifikationer
Alle ADDINOL motorcykelolier er kendetegnet ved følgende egenskaber:
- Høj termisk modstand
- Meget god rengøringsevne
- Meget gode korrosions- og slidbeskyttelsesegenskaber
- Glat løbende karakter fra en kold start
- Brændstofbesparelser kombineret med højere ydelse
- Velegnet til alle motorcykler med luft- og vandkølede 4-taktsmotorer
- Sikker funktion af våde koblinger selv under ekstreme forhold
Den mere præcise klassificering af 4-taktsolierne er baseret på klassificeringen efter SAE-specifikationer, API-specifikationer og JASO-specifikationer. Vi opsummerer de vigtigste specifikationer for dig, så du kan holde et overblik.
SAE specifikationer for motorcykler
SAE-klasser blev etableret af Society of Automotive Engineers. De vedrører viskositeten af motorolier ved forskellige driftstemperaturer. Multigradeolier, der kan bruges i et bredt temperaturområde og producere en konstant stabil smørefilm, er almindelige i dag.
Almindelige SAE-klasser for 4-taktsolier er:
- SAE 5W40
- SAE 10W40
- SAE 15W40
- SAE 10W50
- SAE 20W50
Nummeret før W beskriver olien om vinteren. Jo mindre tallet er, jo koldere temperaturen kan olien tåle. Tallet efter W beskriver viskositeten af olien ved 100 ° C. Jo højere værdi, desto kraftigere motorolie.
I tilfælde af motorcykelmotorer anvendes olier med lav viskositet som f.eks. 0W30 generelt ikke, da de høje forskydningsbelastninger i transmissionen vil stresse olien for meget.
API-specifikation til motorcykler
API-specifikationerne definerer minimumskravene til motorolier. De udstedes af American Petroleum Institute. For 4-taktsmotorer er klassificeringerne i S-serien afgørende, hvilket kun gælder for benzinmotorer. Klasserne spænder fra SA til SN, hvor det højere bogstav afspejler øgede krav til olien. API-SN godkendelsesklassen har været en vigtig kvalitetsfunktion for motorolier siden 2011.
API class | Beskrivelse |
API SN |
|
JASO specifikationer for motorolier
Den japanske bilstandardorganisation definerer specielle klasser til 4-taktsmotorer. JASO-specifikationerne er mere præcise i deres krav til brug i motorcykler med oliebadskoblinger. For eksempel har nogle lavfriktionsolier til biler for lav friktionskoefficient, hvilket kan få koblingen på motorcykler til at glide. Da API ikke kræver en minimumsspecifikation for friktionskoefficienten for en olie, har JASO inkluderet dette i overensstemmelse hermed.
JASO class | Beskrivelse |
JASO MA 1 | Velegnet til oliebadskoblinger |
JASO MA 2 | Velegnet til oliebadskoblinger, men højere standard end MA1 |
JASO MB | Ikke egnet til oliebadskoblinger, til motorcykler med tørre koblinger eller separat smurte gearkasser |
Forskel mellem 2-takts og 4-takts olie
Forskellen mellem 2-taktsolie og 4-taktsolie skyldes motorernes forskellige konstruktion og funktion. I totaktsmotorer blandes motorolie normalt direkte i brændstoffet. 2-taktsolie skal derfor blandes godt med benzin eller diesel. Dette sikrer, at de bevægelige dele i motorrummet er tilstrækkeligt smurt. Olien er brugt sammen med brændstoffet og skal brænde så restfrit som muligt.
Med en 4-takts motor er der ingen blanding mellem brændstof og motorolie. 4-takts motorolie fyldes i et separat oliekredsløb. Oliebadet forsyner derefter stempel og krumtapaksel med tilstrækkelig smøring. I nogle tilfælde smøres gearkassen også via dette oliekredsløb. Vi har opsummeret de vigtigste forskelle i en tabel.
Olie type | Egenskaber & Fordele |
2-takts olie |
|
4-takts olie |
|
På grund af disse forskellige egenskaber ved 2-takts og 4-takts olier anbefales det ikke at blande de to olier. 4-taktsolie bør heller ikke hældes i totaktsmotorer og omvendt. Motorskader er uundgåelige, hvis der bruges forkert olie. 4-taktsolie brænder forkert i en totaktsmotor og efterlader rester i udstødningssystemet og motoren, som tilstopper motoren. 2-taktsolien har ikke den trykmodstand, der kræves til en 4-taktsmotor. Smørefilmen rives af, der er utilstrækkelig smøring og øget slid.
Hvor ofte skal motorcykelolien skiftes?
På grund af de høje hastigheder og driftstemperaturer i motoren slides smøremidlet og aldrer. Olien skal derfor udskiftes regelmæssigt. Normalt er der en årlig ændring eller en udveksling hver 6.000-10.000 kilometer. De nøjagtige olieskiftintervaller for din motorcykel findes i OEM-instruktionerne til din maskine. Disse specifikationer varierer fra model til model.