


2-takts olier til totaktsmotorer - Hvilken olie er den rigtige?
På grund af deres lette konstruktion anvendes totaktsmotorer i motorcykler, knallerter, plæneklippere, både, motorsave, hækkeklippere og andre lette apparater / køretøjer. Totaktsmotoren er en stempelmotor med frem- og tilbagegang, der fungerer som en benzinmotor. Totaktsolie tilsættes til brændstoffet i et forhold på normalt 1:50 eller 1: 100. Dette er også kendt som blandet smøring. På grund af denne særlige funktion kan kun specielt tilpassede totaktsolier anvendes i totaktsmotorer. Olien skal blandes godt med benzin og brænde så restfrit som muligt. Normal motorolie ville sætte sig på jorden i totaktsmotoren og få motoren til at køre tør, fordi der ikke kan trækkes mere brændstof ind.
Der er også totaktsmotorer, der fungerer med separat smøring. Olien tilsættes ikke direkte til brændstoffet, men udfyldes separat. Enten regulerer et automatisk system indsprøjtningen af olien i motorrummet efter belastning, eller der er en streng adskillelse af brændstof og olie. I dette tilfælde ledes olien kun til de nødvendige smøresteder såsom lejer og cylindervægge.
Totaktsolierne fra ADDINOL kan bruges på mange forskellige måder og opfylder eller overgår mange specifikationer, uanset om der anvendes blandet eller separat smøring. Ved køb skal du sørge for, at OEM-udgivelserne overholdes, og hvis du er i tvivl, skal du kontrollere valget af olie med vores oliefinder. Dette fungerer til motorcykler, scootere, knallerter og quads og giver dig den rigtige olie til din totaktsmotor.
Vores 2-takts olier
ADDINOL SUPER 2T MZ 406
Specifikationer / godkendelser:
API TC
JASO FC, ISO I-EGC
ADDINOL SUPER MIX MZ 405
Specifikationer / godkendelser:
API TC
JASO FB, ISO L-EGB
ADDINOL SUPER SYNTH 2T MZ 408
Specifikationer / godkendelser:
API TC, API TC+
ISO L-EGD, JASO FD
meets the requirements:
CEC L-33-T-82
ADDINOL POLE POSITION HIGH SPEED 2T
Specifikationer / godkendelser:
ISO L-EGD, JASO FD, Lang Tuning
2 takts motorolier helsyntetiske, halvsyntetiske eller mineral?
Uanset om din motorcykel eller knallert kræver fuldsyntetisk, halvsyntetisk eller mineralsk motorolie, afhænger helt af din model og de krav, som olien skal opfylde. Følgende oversigt skal tjene til klassificering af de forskellige totaktsolier.
2-stroke oil | Composition | Features & Benefits | Application purpose |
Fully synthetic |
|
|
|
Semi-synthetic |
|
|
|
Mineral |
|
|
|

2-takts olieklassifikationer
Da totaktsolier kan bruges på mange forskellige måder, er det vigtigt at klassificere de krævede olier efter deres ydeevne. Forskellige standarder for centrale institutioner gør det lettere at holde styr på. Det betyder, at motorolier forbliver internationalt sammenlignelige. Kontroller altid producentens instruktioner, før du køber en 2-taktsolie for at fylde det optimale produkt. For alle normer og klasser er tommelfingerreglen, at det senere bogstav i alfabetet eller det højere tal står for højere ydeevne.
JASO standard
JASO (Japanese Automotive Standards Organization) definerer standarder for motorolier i totaktsmotorer samt Otto firetakts- og motorcykelmotorer. Totaktsmotorer er opdelt i JASO FA, FB, FC og FD.
Class | Operating conditions |
JASO FA | Light load |
JASO FB | Medium load |
JASO FC | Medium pollution and low smoke |
JASO FD | High pollution and low smoke |
ISO standard
ISO (International Organization for Standardization) offentliggør også klassifikationer for motorolier af totaktsmotorer. Klassificeringen svarer til JASO-klasserne.
Class | Operating conditions |
ISO-L-EGB (Global GB) | Medium load |
ISO-L-EGC (Global GC) | Medium pollution and low smoke |
ISO-L-EGD (Global GD) | High pollution and low smoke |
API standard
API (American Petroleum Institute) definerer også minimumskrav til motorolier. I denne henseende er der sat standarder for totaktsmotorer.
Class | Operating conditions |
API-TA (TSC-1) | Light load (mopeds) |
API-TB (TSC-2) | Medium to high load (scooters and motorcycles) |
API-TC (TSC-3) | Highest loads (racing bikes) |
API-TD (TSC-4) | Outboard engines according to NMMA TC-WII (Marine) |

Egenskaber ved 2-takts olier
Regardless of which machine the 2-stroke oils are used in, they must meet the following requirements in order to protect the engine and still achieve optimum performance:
- Maintenance of a constant lubricating film even at high speeds and temperatures (wear protection)
- Combustion as residue-free as possible (low smoke properties)
- Good miscibility with the fuel
- Good corrosion protection properties
- Good ignition behaviour during cold and warm starts
The 2-stroke oils from ADDINOL fully meet these requirements.