Motorolie 15W40 fra ADDINOL
15W40 motorolier fra ADDINOL består af velafprøvede baseolier og innovative additiver. De blev udviklet til krævende applikationer i benzin- og dieselmotorer. Vi garanterer den højeste motorrenhed, den bedste sprednings-, korrosions- og slidbeskyttelsesopførsel samt termisk-oxidativ modstand i henhold til det beviste ydelsesniveau. Overbevis dig selv om vores 15W40-olier. Med vores Oilfinder kan du kontrollere, om dit køretøj er kompatibelt med vores olier.
Vores motorolier 15W40
ADDINOL PROFESSIONAL 1540 CK-4
Specifikationer / godkendelser:
ACEA E7, ACEA E9
API CJ-4, API CK-4
Renault RLD-3, Volvo VDS 4.5, Mack EOS-4.5
opfylder kravene:
Caterpillar ECF-2, MB 228.31, MAN M 3575, MTU Oil category 2.1, Deutz DQC III-10 LA, Caterpillar ECF-3, JASO DH-2, MAN M 3275-1, Caterpillar ECF-1-a, Cummins CES 20086, DDC 93K222
ADDINOL DIESEL LONGLIFE MD 1548
Specifikationer / godkendelser:
ACEA E7
API CI-4 Plus, API SL
MB 228.3, Volvo VDS-3, Renault RLD-2, Global DHD-1, Mack EO-M Plus, Cummins CES 20078, Cummins CES 20077, Cummins CES 20076, MAN M 3275-1, Deutz DQC III-10, Mack EO-N, MTU Oil category 2
opfylder kravene:
DAF, Caterpillar ECF-2, Fiat-Iveco, Caterpillar ECF-1-a
ADDINOL DIESEL LONGLIFE MD 1548 M
Specifikationer / godkendelser:
ACEA E7
API CI-4 Plus, API SL
Global DHD-1
opfylder kravene:
MB 228.3, Volvo VDS-3, Renault RLD-2, Mack EO-M Plus, Cummins CES 20078, Caterpillar ECF-2, Cummins CES 20077, Cummins CES 20076, Cummins CES 20072, Cummins CES 20071, MAN M 3275-1, Deutz DQC III-10, Caterpillar ECF-1-a, Mack EO-N, MTU Oil category 2
ADDINOL PROFESSIONAL 1540 E9
Specifikationer / godkendelser:
ACEA E7, ACEA E9
API SM, API CJ-4
Volvo VDS, Volvo VDS-2, Volvo VDS-3, Volvo VDS-4, MB 228.31, MAN M 3575, Renault RLD-3, Mack EO-O Premium Plus, Cummins CES 20081
opfylder kravene:
DAF, Caterpillar ECF-2, Fiat-Iveco, MTU Oil category 2.1, Deutz DQC III-10 LA, Caterpillar ECF-3, DDC 93K218, Caterpillar ECF-1-a
ADDINOL SUPER DRIVE MV 1546
Specifikationer / godkendelser:
ACEA A3/B4
API CF, API SM
MB 229.1
opfylder kravene:
VW 501 01, VW 505 00
ADDINOL SUPER STAR MX 1547
Specifikationer / godkendelser:
ACEA A3/B4
API CF, API SL
opfylder kravene:
MB 229.1, VW 501 01, VW 505 00, MB 228.2, PSA B71 2295
ADDINOL SUPER MV 1545
Specifikationer / godkendelser:
ACEA A3/B3
API CF, API SJ
Ting, der er værd at vide om 15W40 motorolie
Hvad betyder 15W40?
15W40 henviser til SAE-klassen, ifølge hvilken motorolien blev klassificeret. SAE-klassen beskriver viskositeten af en olie, dvs. dens strømningsegenskaber afhængig af driftstemperaturen. Motorolier i klasse 15W40 er multigrade-olier. Disse viser god strømningsadfærd i kolde og varme temperaturer. Dette betyder, at de vigtige smørepunkter i motoren forsynes optimalt med kulde og varme. "15W" henviser til flydbarheden i koldt vejr (W = vinter). Det kan stadig pumpes ned til -25 ° C, dvs. væske nok til at sprede sig i motoren. Tallet “40” beskriver motoroliens fluiditet ved en driftstemperatur på 100 ° C. Den kinematiske viskositet af en 15W40 olie ved 100 ° C ligger i området 12,5 - 16,2 mm² / s.
Motorolier med SAE klasse 15W40 fungerer i temperaturområdet fra -25 ° C til +40 ° C. I ekstremt barske vintre kan 15W40-olier føre til utilstrækkelig smøring. Du kan finde ud af, om dit erhvervskøretøj er godkendt til 15W40 motorolie i henhold til den respektive producent.
15W40 mineral?
Da 15W40-motorolier skal forblive anvendelige i et lavere temperaturområde end for eksempel 0W40-olier, syntetiske eller semisyntetiske baseolier behøver ikke nødvendigvis at blive forarbejdet under produktionen. Mange 15W40-olier fremstilles derfor af mineraliske baseolier. Da mineralolierne er billigere end syntetiske, er 15W40-olier også billigere end andre multigrade-olier, såsom 0W40, der hovedsageligt består af syntetiske baseolier. Ud over prisfordelen har mineralolier også ulemper. De er mindre termisk stabile og har tendens til at opbygge mere slam i motorrummet.
15W40 eller 10W40
Motorolier med SAE-klasserne 15W40 og 10W40 adskiller sig hovedsageligt i deres kolde strømningsadfærd. Mens 15W40-olier kan pumpes ned til -25 ° C i motoren, kan 10W40-olier tåle driftstemperaturer ned til -30 ° C. Basisolierne kan også variere, da 10W40-olier i stigende grad er afhængige af fuldsyntetiske eller delvist syntetiske baseolier. De er sammenligneligt højere kvalitet end de mineralolier, der bruges i 15W40 motorolier.
Bland 15W40 og 10W40?
Motorolierne i SAE-klasse 15W40 og 10W40 kan dybest set blandes med hinanden. Kombinationen af mineralolie og syntetisk olie er ikke et problem. Hvis dit erhvervskøretøj er godkendt til begge viskositetsklasser, er der ingen problemer i motoren. Hvis dit erhvervskøretøj kun er godkendt til en af de to SAE-klasser, fraråder vi at blande dem. Motorskade kan resultere, hvis blandingens smøreegenskaber ikke svarer til producentens specifikationer.