Motorolier fra ADDINOL - hvilken motorolie er den rigtige?
De højtydende motorolier fra ADDINOL tilbyder pålidelig slidbeskyttelse og fremragende start- og opvarmningsadfærd på grund af optimerede lavtemperaturegenskaber med gode køre egenskaber. Ud over motorolier til biler og varevogne (inklusive nye og oldtimer og hybridmotorer) inkluderer produktsortimentet også motorolier til lastbiler og erhvervskøretøjer, blandede flåder, marine køretøjer samt totaktsmotorcykler, firetakters motorcykler og traktorer.
Hvis du undrer dig over, hvilken motorolie der er den rigtige til dit køretøj, kan vi hjælpe dig hurtigt. Brug bare vores Oil Finder. Ved hjælp af dit køretøjsregistreringsdokument eller ved at søge efter dit køretøj (producent / model serie / byggeår / hk), anbefaler vi den rigtige ADDINOL højeffektive motorolie til dit køretøj.
Hvis du er i tvivl, skal du bruge den fremragende og personlige service til vores applikationsteknologi. Vi hjælper gerne.
Motorolie efter viskositet
Betjeningsvejledningen til dit køretøj er afgørende, når du vælger den rigtige motorolie. Producenten giver information om viskositet eller SAE-klasse, godkendelser og specifikationer (ACEA, API). Du kan også finde disse på vores etiketter til de respektive produkter. I det følgende har vi opsummeret vores produkter i henhold til de vigtigste viskositetsklasser.
Motorolier efter producent
BMW, Ford, Fiat, Opel, Mercedes-Benz, Porsche, Renault, PSA og VW udsteder deres egne fabriksgodkendelser for motorolier. Vores kvalitetsmotorolier har mere end 150 navngivne godkendelser og overskrider også mindstekravene hos nationale og internationale bilproducenter.
Interessante fakta om motorolie
Fremstilling | Egenskaber | Viskositetsgrader | Særlige former | Bland motorolierFremstilling af motorolie
Motorolier fremstilles af råolie og ekstraheres ved hjælp af en kompleks raffinaderiproces. Funktioner såsom destillering, raffinering, krakning eller syntese producerer forskellige baseolier, der bruges til at fremstille motorolie. Der sondres mellem mineralolier og syntetiske olier. Syntetisk olie bruges mest til motorolie, da det er meget modstandsdygtigt over for aldring og har bedre smøreegenskaber ved høje og lave temperaturer.
Tilsætningsstoffer til motorolie
For at kunne klare den konstante belastning på en motor, der er i drift, er basisolierne ikke alene nok til at beskytte systemet tilstrækkeligt. For at gøre dette skal tilsætningsstoffer sættes til basisolien, så den kan fungere effektivt. Andelen af tilsætningsstoffer i basisolien kan være op til 20%. Tilsætningsstoffer er olieopløselige tilsætningsstoffer, der giver basisolien yderligere egenskaber, som den ikke havde før. Dette sikrer, at motorolien forbliver anvendelig så længe som muligt under maksimal belastning.
Egenskaber ved motorolier
Motorolier smører de mekaniske komponenter i motorerne og adskiller de bevægelige dele fra hinanden. Dette reducerer slid i motoren og sikrer en lang levetid. Effektiviteten af motoren øges, hvilket igen reducerer brændstofforbruget. Moderne motorolier bidrager således også aktivt til at reducere emissioner og beskytte miljøet. Takket være optimerede driftstider tager det nu også længere tid, inden motorolier skal genpåfyldes, udskiftes og bortskaffes.
Et overblik over motorolie:
- fremragende motorrenhed gennem fremragende rengøringsevne
- pålidelig beskyttelse mod slid og korrosion for en lang motorleve
- tid gennem neutralisering af syrer med tilstrækkelig TBN
- fremragende start- og opvarmningsadfærd med glatte køreegenskaber
- reducerede forurenende emissioner
- stabil smørefilm under alle driftsforhold takket være optimeret flammepunkt og hældepunkt
- forbedrede friktionsegenskaber til lavt brændstofforbrug
- lavt olieforbrug på grund af reduceret fordampningstab
- Fremragende all-round beskyttelse til katalytiske omformere og andre efterbehandlingssystemer til udstødningsgas *
*skal du overholde reglerne for din bilproducent
Navne og standarder for motorolie
Motorolier klassificeres af forskellige institutter. Derfor er der forskellige godkendelser og klasser for motorolier, som ved første øjekast kan virke lidt forvirrende, når du vælger et smøremiddel. Vi vil først gå ind i de vigtige viskositetsklasser. I en separat vejledning kan du finde ud af mere om andre specifikationer og fabrikantgodkendelser for motorolier.
SAE viskositetsgrader af motorolier
Viskositeten beskriver strømningsadfærd for olien. På en måde er det en olies modstand mod dens deformation. Viskositeten er temperaturafhængig. Olien er temmelig tyk, når den er kold og tynd, når den er varm. Motorolier er opdelt i SAE (Society of Automotive Engineers) klasser. SAE-klasser er ikke et krav til ydeevne, men tjener kun til at klassificere viskositeten. Tidligere blev olier med lav viskositet såsom SAE 10 eller SAE 20 brugt om vinteren. Om sommeren blev en olie med højere viskositet anvendt. Disse olier er kendt som enkeltkvalitetsolier. Moderne multigrade olier, såsom ADDINOL Giga Light MV 0530 LL (SAE 5W-30), er året rundt olier. De smøres pålideligt i et bredt temperaturområde. Den afgørende faktor her er viskositetsindekset (VI) for en motorolie. Jo højere værdi, jo større er det temperaturområde, hvor en olie er effektiv. For eksempel har olier af én klasse en VI på 100, multigrade olier har en VI op til 150.
Enkeltklassede olier er opdelt i sommer- og vinterolier afhængigt af det temperaturområde, de skal arbejde i. Sommerolier er specificeret i SAE klasse 8-60. Den afgørende faktor her er motoroliens evne til at strømme ved 100 ° C. SAE 8 er meget tynd, SAE 60 er tyk. Viskositeten ved 100 ° C er angivet i mm² / s. Vinterolierne spænder fra viskositetsklasser 0W ("W" står for vinterens egnethed) til 25W. Olier med 0W er relativt tynde, 25W-olierne er ret tykke. I dette tilfælde klassificeres motorolierne efter den laveste temperatur, hvorpå de stadig kan pumpes. Som navnet antyder dækker multigrade-olier adskillige temperaturområder og kombinerer styrken af sommer- og vinterolier. De er velegnede til både høje og lave driftstemperaturer. Navnene på SAE-klasserne består af lavtemperaturviskositeten og højtemperaturviskositeten. Eksempel: SAE 5W30 er en kombination af SAE 5W og SAE 30.
Hvad du skal overveje:
Producenten specificerer, hvilken viskositetsklasse en køretøjs motor kræver. Fyld kun motoren med olie i den viskositetsklasse, som den er godkendt til. Ellers kan det krævede olietryk ikke opbygges i motoren. Overtryk kan overbelaste og beskadige motorens tætninger. Motoren kunne lække og olielækage. For lidt tryk resulterer i utilstrækkelig smøring i motorrummet, hvilket fører til øget slid.
Motorolie om vinteren
Om vinteren behøver bil- eller motorcykelister ikke normalt at udfylde nogen særlig olie for at smøre motoren så godt som muligt. Hvis du allerede bruger en multigrade olie med klassificeringen 5W30 eller 10W40, er din motor ideelt forberedt til de kolde områder i Centraleuropa. Motorolier med en dynamisk viskositet på 5W beskytter ned til -35 ° C, olier med 10W op til -30 ° C. Motorolier med 0W forsyner motoren med tilstrækkeligt smøremiddel selv ved -40 ° C udetemperatur. Så hvis du ikke planlægger at vove dig ind i de koldeste regioner i verden, skal dit køretøj være godt forberedt til vinteren.
Det anbefales dog ikke at køre bilen med fuld hastighed straks i ekstrem kulde. Olien er altid lidt tykkere, når den er kold, og skal først opvarmes under drift for at nå alle smøresteder. Dette sker dog inden for et par kilometer. I de første kilometer skal motorhastigheden ikke overstige 2.500. Ældre biler (oldtimere og youngtimers) har lejlighedsvis behov for en sæsonbestemt olieskift, fordi de ikke tåler multigrade-olier. Derefter skal selvfølgelig en enkelt kvalitet olie, der er egnet til vinter, udfyldes om vinteren.
Forskelle i motorolier og specielle former
Et stort antal privatkunder kræver hovedsageligt multigradeolie til deres biler. Der er dog også flere specielle former for disse olier, såsom HTHS-olier eller Low SAPS-olier, som vi gerne vil forklare. Derudover kræves også motorolier i motorcykler, traktorer og veteranbiler. Disse specielle funktioner forklares også nedenfor.
Olie med lav viskositet
Olier med lav viskositet består af motorolier med lav viskositet (syntetisk eller semisyntetisk) og specielle additiver, der forbedrer smøreegenskaberne. I motoren garanterer de lave mekaniske friktionstab og sparer således brændstof sammenlignet med konventionelle motorolier. Afhængig af kørestilen kan dette resultere i besparelser på 1% -6%. Hvorvidt en motor tåler olie med lav viskositet fremgår af producentens information. Hvis motoren har en 0W- eller 5W-godkendelse, kan den betjenes med olie med lav viskositet.
Longlife olie
Longlife olie er specielt designet til køretøjer med longlife service, hvis motorer er designet til forlængede olieskiftintervaller. Det er en syntetisk olie med en glat kørende karakter, typisk i intervallet 5W-30 og 5W-40. Olien er særlig modstandsdygtig over for aldring og kan, hvis du kører forsigtigt, betjenes længere end tilfældet ved almindelige olieskiftintervaller (f.eks. Hver 15.000 kilometer). Olieskiftintervaller varierer derefter mellem 30.000 og 60.000 kilometer afhængigt af køretøjstypen. Loglife-olie er dyrere end normal motorolie, men omkostningerne afskrives gennem de længere skiftintervaller.
Motoröl für Oldtimer
Oldtimere med en H-nummerplade kræver ofte specielle smøremidler, som på ingen måde kan generaliseres. I dette tilfælde skal du få råd fra eksperter som vores applikationsteknologiafdeling, så du ikke stoler på den forkerte olie. Generelt har klassiske biler sjældent brug for multigrade-olier, der i øjeblikket er i brug. Klassiske biler køres for det meste kun om sommeren, kører ikke mere end 5.000 kilometer om året og har ingen katalysator. Nogle klassiske biler har ikke engang et oliefilter. Forbrændingsresterne aflejres i oliepanden. Hvis du hælder legerede olier med dispergeringsmidler og detergenter (overfladeaktive tilsætningsstoffer) i disse motorer, løsnes aflejringerne og ledes i oliekredsløbet. Konsekvenserne er øget slid og motorskader. Moderne olier er for tynde til de gamle motorer. Tilsætningsstoffer kan også udtørre tætningsmaterialer såsom lædermuffer, korkforseglinger og filtforseglingsringe. Disse kan derefter ikke længere fange smøremidlet, hvilket igen resulterer i, at olien lækker ud af motorrummet. Valg af den rigtige motorolie er derfor underlagt et antal variabler.
Nyere gammeldagere, der er yngre end 30 år, kan for det meste håndtere moderne multigrade-olier. Find dog ud af den anbefalede olie, før du køber olie.
Bland motorolier
I princippet kan motorolier fra forskellige producenter, uanset om de er syntetiske eller mineraloliebaserede, blandes med hinanden. Dette anbefales dog kun i en nødsituation, når olieniveauet er lavt og der er risiko for motorskade. Fordi blanding af forskellige olier sænker kvaliteten af det originale produkt i tilfælde af tvivl. Tilsætningsstoffer kan for eksempel være forskellige, hvilket kan forårsage uforudsigelige langtidsvirkninger. Hvis mineralolie blandes med syntetisk olie, reduceres den syntetiske olies ydelse, fordi mineralolie har et meget lavere viskositetsindeks.
Hvis du stadig ønsker at kombinere olier fra forskellige producenter, skal du være opmærksom på følgende nøglepunkter for at udelukke større problemer:
- Begge olier skal godkendes af fabrikanten af køretøjet
- Begge olier skal være enten mineralsk eller syntetisk
- Begge olier skal have den samme viskositet (SAE-klasse)
- Hvis motoren har godkendelser til forskellige SAE-klasser, kan forskellige olier også blandes, f.eks. 5W30 og 5W40
ADDINOL anbefaler ikke blanding af forskellige olier. Prøv gerne forskellige, godkendte olier i din motor, men først efter at du har udskiftet den brugte olie fuldstændigt. Dette eliminerer ubehagelige bivirkninger, og du kan vurdere ydeevnen til den nye olie fuldt ud. Hvis du er tvunget til at blande motorolier på grund af en nødsituation (ekstremt lavt olieniveau), skal du udføre en komplet olieudskiftning for at være på den sikre side.