ADDINOL hydrauliske olier til enhver anvendelse
ADDINOL hydraulikvæsker er ideelt egnede til brug i stationære og mobile faciliteter. De er også egnede til specielle driftsbetingelser, f.eks. i brandutsatte faciliteter, økologisk følsomme områder eller i fødevareindustrien. Deres ydeevne overgår langt mindstekravene i DIN 51524. Takket være den ideelle kombination af basiske olier af høj kvalitet og omhyggeligt udvalgte tilsætningsstoffer mestrer de udfordringerne ved moderne faciliteter, såsom kompakt design med små olievolumener, høje driftstryk, forbedret overflade behandling og specielle temperaturforhold. De tilbyder pålidelig beskyttelse mod slid og korrosion i alle anvendelser. Derudover er mange af ADDINOL hydrauliske olier designet til energieffektivitet.
Et overblik over dine fordele:
- fremragende luftfrigivelsesegenskaber med lav opskumningstendens
- meget god demonterbarhed og god vandudskillelsesevne
- fremragende slidbeskyttelse og meget god aldringsopførsel
- høj termisk-oxidativ stabilitet
- forbedret korrosionsbeskyttelse
- høj renhed
- Fremragende, personlig service takket være vores Application Technology
Hydrauliske olier efter type / viskositet
Hvis du allerede ved, hvilken hydraulikolie, med hvilke egenskaber der opfylder dine behov eller producentens specifikationer, kan du gå dybere ned i emnet med vores forvalg af de vigtigste klasser af hydrauliske olier.
Oplysninger om hydraulikolie
Krav | Forskelle | Viskositet | Farve | Filtrerbarhed | Luftadskillelsesevne | Skummende | Demulgeringsevne | Bland hydrauliske olier | Skift og bortskaffesKrav til hydraulikolier i brug
Uanset om landbrugsudstyr, traktorer og læssemaskiner på hjul, industrielle applikationer som presser eller sprøjtestøbemaskiner, men også tunge lastvogntippere eller kommunale køretøjer i vejtrafik, støder vi på hydrauliske systemer overalt i hverdagen. Kravene til brug af hydrauliske væsker er alsidige og øges med den videre udvikling af de anvendte teknologier. Mere kompakte design, mindre olievolumener og specielle designegenskaber (f.eks. Mindre smørehuller) betyder højere temperaturer, tryk og belastninger for det anvendte smøremiddel. Derudover er systemerne ofte i drift døgnet rundt, og operatører stiller høje forventninger til deres effektivitet. Kvaliteten af det anvendte smøremiddel har indflydelse på systemernes levetid og produktivitet. Her kræves smøremidler, der opfylder kravene perfekt og sikrer pålidelig drift af systemerne til enhver tid og med maksimal effektivitet.
Forskelle i hydrauliske olier
Specifikationerne defineret i DIN 51524 repræsenterer mindstekravene til hydrauliske væsker. For de fleste hydrauliske systemer specificerer fabrikanter væsker i henhold til DIN 51524 del 2 ”HLP“ eller del 3 ”HVLP“. De tilsvarende minimumskrav henviser til demulgerende kapacitet, renhedsniveau, luftfrigivelsesegenskaber og filtrerbarhed. Derudover er overholdelse af den ønskede viskositetsklasse og viskositet-temperaturopførsel vigtig. Hydrauliske olier er derfor sammensat af baseolier af høj kvalitet og, afhængigt af anvendelsen, forskellige additiver.
Hydraulic fluid | Description | Properties |
---|---|---|
HL | Against oxidation and corrosion | Improved corrosion protection |
HLP | Against oxidation, corrosion + anti-wear additives | Ageing-stable, corrosion protection, operating temperature approx. -20 °C to + 80 °C |
HVLP | Standardized to DIN 51524-3, VI is at least 140 | Better viscosity / temperature behaviour, application advantages at "limit" temperatures, fluctuating operating temperatures, operating temperature about -35 °C to + 120 °C |
HLPD | Detergent and dispersant additives | Applicable for sensitive controls, prevents sludge formation, operating temperature approx. -20 °C to + 80 °C |
HVLP D | Detergent and dispersant additives, VI is at least 140 | Prevents sludge formation, high viscosity index |
Arctic Fluid | Good flowability at low temperatures | Special hydraulic oils for cold chambers, and very low outside temperatures |
HEES | Not environmentally hazardous, high VI | Biodegradable ester-based hydraulic oils (saturated / unsaturated), resistant to ageing, temperature resistant |
HV Eco Fluid | Standardized to DIN 51524-3, VI is at least 140 | Mineral oil based, very good VT behaviour, very well suited for external hydraulics, significant energy savings, less fuel, less CO2 |
Viskositet af hydrauliske olier
Foruden pålidelig kontrol af urenheder af enhver art spiller strømningsadfærd for hydrauliske væsker under drift og frem for alt ved grænsetemperaturer en afgørende rolle. Disse egenskaber er beskrevet af viskositetsindekset og påvirker den pålidelige smøring af alle komponenter. VI beregnes ud fra den kinematiske viskositet ved 40 ° C og 100 ° C. En lav VI-værdi betyder en dårligere olieindtrængning ved lav temperatur og et højt viskositetsfald i varmen.
Ved koldstart eller udendørs brug skal man sikre hurtig levering af alle smøresteder for at sikre, at systemet fungerer. Hvis flytbarheden af det anvendte smøremiddel er utilstrækkelig, opstår træthed og slid. Dette resulterer i langsomme reaktionstider og øget energiforbrug. Selv ved høje temperaturer skal en stabil smørefilm sikres; Ellers kan slid og kavitation forekomme. Den høje kvalitet af basisolierne, der bruges med et naturligt højt VI og tilsætningsstoffer, sikrer den bedste responsadfærd og maksimal effektivitet ved alle temperaturer, når du bruger ADDINOL hydrauliske olier.
Viskositeten af hydrauliske olier er ikke en kvalitetsfunktion. Det specificeres alligevel af producenten, afhængigt af applikationen. For eksempel er der den hydrauliske olie HLP 46: HLP står for typen af hydraulisk olie, 46 beskriver den kinematiske viskositet (mm2 / s) ved 40 grader Celsius. Viskositeten er defineret ved den indre friktion af en væske. Dette er altid temperaturafhængig. Ved lave temperaturer øges viskositeten. Ved højere temperaturer falder viskositeten.
Farve på hydraulikolie
Farven på den hydrauliske olie er ikke en indikator for produktets kvalitet. Afhængigt af producenten kan væskerne være farvet grøn, rød eller blå. Mange ting er mulige. Dette indikerer dog ikke, om den hydrauliske olie er bedre eller dårligere end en anden. Oliens farve bestemmer heller ikke dens aldring eller brugbarhed. Selvom væskerne kan ændre deres farve gennem aldring, tillader de stadig ingen konklusioner om, hvorvidt de stadig opfylder deres krav. Farven kan også ændre sig på grund af indtrængen af vand eller snavs partikler eller blive påvirket af dieseleffekten. Hvis farven på din hydrauliske olie ændrer sig meget, er det bedst at sende den til laboratoriet til analyse. Der kan det med sikkerhed bestemmes, om olien er blevet ubrugelig eller kan bruges uden tøven. Undersøgte komponenter, såsom viskositet, forureningsgrad, additiv nedbrydning eller vandindhold, giver information om den yderligere procedure.
Filterbarhed af hydrauliske olier
Producenter definerer den maksimalt tilladte grad af forurenende stoffer til deres systemer og komponenter: det såkaldte renhedsniveau. Renhedsniveauet er en indikator for hvor omhyggeligt olien er blevet produceret og fyldt. I henhold til DIN 51524-2 (HLP) og DIN 51524-3 (HVLP) kræves følgende renhedsniveau: 21/19/16. Hvis den anvendte olie ikke opfylder disse krav, er der en risiko for negative effekter på funktion og ydelse, men også på komponenternes levetid. Mulige konsekvenser spænder fra slid og aflejringer til fuldstændig funktionssvigt. Forurenet urenhed udgør en enorm fare for funktionen af tætninger og reguleringsventiler. Ved at forbedre olie-renheden eller reducere partikelindholdet kan der opnås en betydelig forlængelse af driftstiden.
Luftseparationskapacitet for hydrauliske olier
Smøreolier indeholder luft, som ikke har nogen negativ indvirkning på smøreevne og systemkomponenter i opløst form. Hvis der er tryk- og / eller temperaturvariationer, kan imidlertid opløst luft frigives, hvilket resulterer i luftbobler. Desuden er det vanskeligt at undgå indføring af luft under drift. Luftbobler forringer smøremidlets smøremiddel og køleegenskaber. De fører til komprimerbarhed, dvs. den optimale kontrol af komponenterne er ikke længere garanteret. Det første tegn på dette er ofte øget støjgenerering i enheden. Hvis der er fri luft i systemet, skal pumper levere et højere output. Energitab og en reduceret levetid for komponenterne er resultatet. Kavitation og den såkaldte dieseleffekt forekommer også. For selve smøremidlet fører introduktion af luft til en hurtig aldring.
Skum i hydrauliske væsker
Indførelse af luft, urenheder, oxidation, men også specielle designparametre kan føre til dannelse af skum under drift. Skum svækker en hydraulisk olies smøremåde og forhindrer optimal kraftoverførsel. Derudover fører skum til slibende slid og medfører risiko for miljøet, da det fremmer olieudladning. Takket være den omhyggelige formulering opnår ADDINOL hydrauliske væsker de bedste værdier for skumningsadfærd og sikrer således optimal smøring af systemerne. Erfaringen fra vores analysetjeneste viser, at angiveligt billige hydrauliske olier ikke kan undgå at tilsætte skumdæmpere baseret på silikoneolie. Disse er overfladeaktive, dvs. de sætter sig på smørefilmen og filtreres ud. Dette betyder, at pålidelig beskyttelse mod dannelse af skum ikke længere er garanteret. Den eneste effektive måde at løse problemet på er at finde årsagen og fjerne årsagen. Tilsætningen af skumdæmpere er ikke en permanent løsning.
I den eksperimentelle opsætning ovenfor blev luft tilsat to olier i løbet af en periode på fem minutter. Olien uden skumdæmpere (skuminhibitorer) danner meget mere skum end olien med skumdæmpere. Skumdæmperne forhindrer imidlertid ikke skumningen fuldstændigt. Det er indlysende, at der skal tilsættes så lidt luft som muligt til olien.
Demulerbarhed af hydrauliske olier
Efter forurening med faste stoffer er forurening med vand den næst mest almindelige årsag til svigt for hydrauliske systemer. I henhold til DIN 51524-2 og 51524-3 må vandindholdet i en frisk olie ikke overstige 0,05%. ADDINOL hydrauliske væsker har et meget lavt vandindhold på ca. 0,01% og tilbyder derfor de bedste forudsætninger for at minimere risikoen for korrosion. På grund af fugtighed i kombination med temperaturvariation, men også på grund af forkert opbevaring af den friske olie, kan vandindholdet i systemet være markant højere. Den direkte introduktion af vand er også mulig og vanskelig at undgå. Kølevandslækager, rengørings- og vedligeholdelsesforanstaltninger og selve produktionsprocessen kan føre til vandindtrængning. Hvis det frie vand adskilles eller danner en emulsion med olien, forringes smøremidlets ydelse betydeligt. Derudover forekommer accelereret olie aldring, korrosion og skader på grund af kavitation og slid. Demulgerende adfærd spiller derfor en vigtig rolle i mange hydrauliske systemer. For olier med gode vandseparationsegenskaber kan frit vand optimalt adskilles fra olien og simpelthen tappes af. ADDINOL hydrauliske olier i klasse HLP og HVLP har den bedste demulgerende opførsel og giver således pålidelig beskyttelse mod korrosion, kavitation og slid. Optimal smøreevne garanteres selv under vanskelige forhold.
Bland hydrauliske olier
Ikke alle hydrauliske olier er blandbare. Du bør undgå blanding af olier med følgende egenskaber eller sammensætninger:
- Zinkfrie og zinkholdige additivsystemer
- Vaskemiddel og ikke-vaskemiddelolier
- Baseolier med glycoler
- Forskellige baseolier (HFD, HEES osv.)
For at undgå blandingsfejl er det bedst at opretholde en smøreskema og altid notere de olier, du bruger. Ved påfyldning skal du være opmærksom på det aktuelle produkts anvendelighed. Blanding af to hydrauliske olier, som er uforenelige ved et uheld, kan have betydelig indflydelse på hydraulikens funktionalitet. Skade på materialet, indtil total fiasko er uundgåelig, da olien ikke smører ordentligt mere. I dette tilfælde skal du tømme olien, rense det hydrauliske system og fylde med ny olie.
Skift hydraulikolie, og bortskaf den korrekt
et er bedst at følge instruktionerne og de definerede udskiftningsintervaller. Derudover skal olieskift altid foretages, når olieegenskaberne ændrer sig markant. Disse inkluderer tegn såsom ændringer i viskositet, kontaminering og udtømning af additiverne. I tilfælde af usikkerhed kan du altid sende olien til laboratoriet til analyse. ADDINOL giver dig muligheden for at udføre olieanalyser. I løbet af dette evalueres olien professionelt, og det kan således bestemmes, om den fortsat kan bruges eller ej.
Hvis hydraulikolien ikke længere opfylder de ønskede krav, skal den tappes og bortskaffes. For at gøre dette skal du lægge den brugte olie i en sprængsikker beholder og placere den i affaldsopsamlingsstedet på genvindingsdepoterne i dit lokale samfund. Sælgeren af olien er også forpligtet til at acceptere den brugte olie. I så fald skal du returnere affaldsolien eller sende den med posten. Selv om bortskaffelse af den gamle hydraulikolie er ubelejligt, skal du tage opgaven alvorligt. Hydraulikolie, der kommer ind i grundvandet på en ukontrolleret måde, kan forårsage enorme miljøskader. Derudover er høje bøder forbundet med det.