Mikropitting - mikropitting på gearkasser

De mindste revner og materialeudbrud på metalliske komponenter kaldes grå flekker. Det er træthedsskader, der får revner til at dannes i strukturen tæt på overfladen på grund af forstyrrelser. De såkaldte mikropittings (engelske tekniske udtryk) er så små, at de kun opfattes som matgrå pletter på materialeoverfladen. Opdelingerne i materialet kan kun udføres under stærk mikroskopisk forstørrelse.

Gruberne kan være en følgeskade på mikropitten, hvilket forårsager store udbrud på friktionspartnerne.

Micro pitting on industrial gear
Micro pitting on industrial gearboxes - Prevent it with the right oil

Årsager til grå pletter

Mikropittringen forekommer primært i tilfælde af en tynd film af smøremiddel eller ru overflader kombineret med høje overfladetryk i overfladehærdede flanker eller løbende overflader. Der forekommer blandet og glidende friktion, som deformerer overfladen med mikroskrakker. Gearkasser, knastaksler og rullelejer påvirkes ofte af fænomenet med slid, når friktionspartnerne virker på hinanden med særlig højt tryk. Normalt anvendes smøremidler med utilstrækkelige EP-egenskaber (ekstremt tryk). Gearoliens bæreevne er derfor for lav til permanent at adskille friktionspartnerne fra hinanden.

Følgende omstændigheder favoriserer grå plettering:

  • Højere tryk skaber mere friktion
  • Høje temperaturer i systemet skaber en tynd film med smøremiddel
  • Råmateriale kræver en tykkere smørefilm
  • Brug af smøremidler med utilstrækkelige eller forkerte tilsætningsstoffer
Well oiled gear
Lubricants should separate the friction partners as well as possible

Grå plettede problemer

Selv hvis mikropittings endnu ikke viser nogen ekstrem skade, kan ændringer i systemet allerede opfattes gennem mikroknækkerne. Mikropitningen kan ændre gearens flankeform og forårsage et fald i systemets ydelse. Dette gælder først og fremmest for industrielle systemer såsom mølledrev, valseværker eller vindmøller. Derudover kan der være støj i gearkassen, som du altid skal bruge som en indikation for at kontrollere systemets tilstand.

Hvis de grå pletter forbliver ubehandlet, udvikler den oprindeligt lette skade sig hurtigt til større udbrud, som i det lange løb kræver et totaltab inklusive gearskift. Men det behøver ikke komme til det.

Forebyggelse af grå pletter

Da højt tryk naturligt hersker i industrielle gear eller valsemøller, og rammebetingelserne for et fungerende system normalt går hånd i hånd med ekstreme krav til materialet, kan mikropitting kun forhindres med det rigtige smøremiddel. Den bedst mulige adskillelse af friktionspartnerne forhindrer slid og materielle skader.

Du skal derfor altid vælge et smøremiddel med tilstrækkelig mikrospotbestandighed og en tilsætningsreserve mod langvarig træthed. Dette inkluderer f.eks. ADDIONOL Eco Gear 220 M. Vores gearolie opnåede den "høje" bærende kapacitetsklasse i FLENDER-mikrofarvningstest. Dette bekræfter, at dannelse af grå pletter med olien praktisk talt kan udelukkes.

ADDINOL gearolier mod mikropitting

De rigtige olier hjælper mod grå pletter på gear. ADDINOL Eco Gear-serien blev specielt udviklet til at forhindre grå pletter på gear eller for at udjævne grå pletter og til at reparere eventuelle skader, der allerede er opstået. Vi anbefaler serien Eco Gear F, Eco Gear M og Eco Gear S. Gearolierne fås i forskellige viskositetsklasser og matcher derfor mange fabrikantgodkendelser. Lad os rådgive dig, hvis du har spørgsmål.

ADDINOL GEAR OLIE 220 F

Specifikationer / godkendelser:

DIN 51517-3 (CLP), ISO 12925-1, AGMA 9005-E02, Siemens MD (Flender Rev. 15)

ADDINOL ECO GEAR 220 M

Specifikationer / godkendelser:

DIN 51517-3 (CLP), ISO 12925-1

erfüllt die Anforderungen an:
Flender

ADDINOL ECO GEAR 220 S

Specifikationer / godkendelser:

DIN 51517-3 (CLP), ISO 12925-1, AGMA 9005-E02

erfüllt die Anforderungen an:
Flender

Vil du vide mere om mikropitting på gearkasser?